Pražský magistrát plánuje prostřednictvím své firmy Technická správa komunikací uzavřít smlouvy s provozovateli sdílených koloběžek a kol. Firmy zaplatí zábor veřejného prostranství a při nedodržování pravidel dostanou pokuty. Návrh smlouvy nyní TSK zaslalo k připomínkování městským částem a následně o něm bude jednat s provozovateli.
Elektrokoloběžky volně stojící k zapůjčení v ulicích Prahy a dalších měst čelí v posledních letech kritice od místních obyvatel a samospráv. Kritikům se nelíbí zejména špatné parkování a zanechávání na místech, kde překážejí, nebo jízda po chodnících ohrožující chodce. Elektrokoloběžky nabízejí firmy Bolt a Lime.
„Aktuálně neexistuje žádný smluvní vztah mezi Technickou správou komunikací a provozovateli koloběžek. Cílem je vytvořit jej. To totiž umožní stanovit jasná pravidla a sankce za jejich porušení. Za dodržování pravidel bude smluvně odpovědný provozovatel. Bude tedy na jednotlivých provozovatelích, aby si případné pokuty dále řešili se svými uživateli," uvedl náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).
Postup by pak měl být takový, že Technická správa komunikací uzavře s radnicemi či magistrátem jako majiteli pozemků dohodu o udělení souhlasu se zvláštním užíváním veřejného prostranství. Následně Technická správa komunikací s jednotlivými provozovateli uzavře dohodu o spolupráci a postoupení zmíněného souhlasu. Hlavním cílem je vyřešit především parkování.
„Existuje řada způsobů regulace. My jsme se rozhodli jít formou soukromoprávního vztahu s provozovateli. Nechceme pomocí obecně závazných vyhlášek a nařízení omezovat i běžné uživatele, kteří tento způsob dopravy využívají nekomerčně k vlastní přepravě. Naším cílem je především stanovit smysluplná a funkční pravidla, která konečně budou fungovat, budou vynutitelná a dávat smysl," sdělil ředitel Technické správy komunikací Filip Hájek.
Provozovatelé budou muset využívat k parkování koloběžek vyhrazená místa. Půjde zejména o odstavné plochy pro kola, takzvané dopravní stíny u přechodů nebo větší plochy. Místa budou mít jednotný vzhled. Za parkování kola zaplatí provozovatelé 50 korun za měsíc a 100 korun měsíčně za koloběžku. Za nedodržování pravidel zaplatí za odložení koloběžky mimo stanoviště sto korun. Pokud do dvou hodin kolo či koloběžku neuklidí a bude to muset udělat Technická správa komunikací, naúčtuje firma provozovateli pokutu tisíc korun.
Provozovatelé rovněž poskytnou městu anonymní data o pohybu a umístění koloběžek. Všechny budou muset být vybaveny GPS. Tyto informace poslouží ke kontrole dodržování pravidel. Další kontroly bude dělat Technická správa komunikací, radnice i městská policie. Obyvatelé budou moci posílat podněty například přes aplikaci změňte.to.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Půjčovny rejžujou prachy a na pokuty pro ty, kteří si kola a koloběžky půjčují, kašlou. Je zajímá jen zisk. Proč policie k jízdám na chodníku mlčky přihlíží? Proč nemá policie a TSK povinnost ty odhozené koloběžky odvést - jako při odtahu a vydat je až po zaplacení TUČNÉ pokuty? Něco je shnilého v takovém podnikání. Že, pane Hřibe a Rádo HMP?