V pražských autobusech, trolejbusech a elektrobusech by se v druhé polovině ledna mělo začít platit za jízdenky bezkontaktně, jen kartou. Alespoň tak o tom informují nově umístěné validátory. Dopravní podnik ale zatím přesné datum nezná, mluví o „následujících týdnech.“
„V tuto chvíli dodavatel doprogramovává poslední úpravy systému, které vyplynuly z neveřejného testování bezkontaktních platebních terminálů," uvedl vedoucí odboru komunikace dopravního podniku Daniel Šabík pro ČTK. Přesné datum ale zatím nezná, jde podle něj o otázkou následujích týdnů.
Samoobslužné terminály do vozů začal na podzim minulého roku umísťovat vítěz tendru společnost Bankovní informační technologie ze skupiny ČSOB ve spolupráci se společností Mikroelektronika. Ti už provozují i terminály v metru a v tramvajích.
Celkem bude v autobusech, trolejbusech a elektrobusech 1200 terminálů, vždy poblíž druhých dveřích. Mají dotykový displej a čtyři uživatelské jazyky, český, anglický, neměcký a ruský. Lidé si vyberou typ jízdenky a zaplatí kartou. Stroj pak vytiskne jízdenku a ta okamžitě platí, není nutné ji označit.
Společnosti mají v současné době smlouvu na šest let s možností dvouletého prodloužení. Dopravní podnik za provoz každý měsíc zaplatí sto tisíc korun a přidá ještě pět procent z celkových tržeb na těchto terminálech. Po skončení smlouvy si je bude moci dopravní podnik za korunu odkoupit.
„Řidičům autobusů na městských linkách zároveň odpadnou povinnosti, rizika a zdržení spojené s hotovostním prodejem jízdného. Doplňkový prodej, který byl přerušen na počátku pandemie covidu-19, již proto nebudeme obnovovat. Díky zprovoznění samoobslužných terminálů bude mnohem jednodušší, rychlejší a levnější si zakoupit jízdenku,“ uvedl v tiskové zprávě Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel dopravního podniku.
Terminály ale lidé na sociálních sítích kritizují. Dávají za příklad Brno a Ostravu, kde funguje jednodušší systém. Při nástupu lidé jen lidé kartu přiloží a pak zase při výstupu. Podle Pražské integrované dopravy by to ale v hlavním městě bylo příliš náročné . „V Ostravě ani Brně nemají metro a pro tento systém ani integrovanou železnici, což by u nás vyžadovalo kompletní výměnu validátorů i nastavení jiného systému propojení s regionální dopravou ve Středočeském kraji, abychom si mohli dovolit zbavit se papírových jízdenek," vysvětlil PID na Twitteru.
„Neříkáme, že je to nemožné, jen by byla potřeba poměrně velká vstupní investice do vybavení všech vstupů i výstupů z metra a železnice novými validátory, jakožto i příměstských autobusů pro tap-out," doplnil.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.