středa 7. prosince 2022 Ambrož

Po Praze bude jezdit první vodíkový autobus. Dva roky ho budou testovat

Na lince 170 bude v hlavním městě od příštího roku jezdit první autobus na vodík, model Škoda H’City. Bezemisní vozidlo bude dopravní podnik dva roky testovat, roční provoz má vyjít asi na dva miliony.

Trasu vybírali podle délky i terénu

Pražský dopravní podnik vybral model v tendru, zkoušet ho bude dva roky a pak bude moci používání prodloužit o další dva. Jezdit bude na lince 170 z Jižního města do Pražské čtvrti, poprvé vyjede v prvním čtvrtletí příštího roku.

Základními kritérii pro výběr linky byly její délka, v případě této se jedná o 40 kilometrů na jeden oběh, tedy kolem 300 kilometrů za den a ročně asi 40 až 50 tisíc, dále kopcovitý terén typický pro řadu pražských autobusových linek, nasazovaná vozidla typu Standard a v neposlední řadě vedení trasy v blízkosti první veřejné vodíkové plnicí stanice na území Prahy v ulici K Barrandovu, která by měla být v nejbližší době uvedena do provozu, což by nám umožnilo v průběhu prvního čtvrtletí 2023 zahájit testovací provoz autobusu s cestujícími. Příští rok nás čeká další etapa rekonstrukce Barrandovského mostu, není proto vyloučeno, že se vodíkový autobus Škoda H’City objeví i na jiných linkách v jižní části Prahy,“ uvedl v tiskové zprávě Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy dopravního podniku. 

Podle výrobce má vodíkový autobus nízkou hlučnost, menší vibrace a palivo doplní rychleji, než se nabíjejí elektrobusy. Je také bezemisní. Reakcí vodíku s kyslíkem se vyrábí elektrická energie a jako vedlejší produkt se uvolňuje jen pára.

Dopravní podnik chce zjistit, jaké má autobus jízdní vlastnosti

Nádrže na vodík se naplní za deset minut a autobus na ně ujede až 350 kilometrů. Podle dopravního podniku jeho roční provoz vyjde na dva miliony korun s tím, že spotřebuje deset kilo vodíku na 100 kilometrů a jedno kilo stojí okolo 300 korun.

„Vodíkový pohon je pro nás z pohledu pravidelného provozu nová technologie, kterou si nejdříve chceme vyzkoušet v typických podmínkách Prahy v běžném provozu s cestujícími a během všech ročních období, obdobně jako jsme v minulosti testovali různé typy trolejbusů či elektrobusů,“ vysvětlil Barchánek

Dopravní podnik tak chce zjistit, jaké má autobus jízdní vlastnosti a jak se vozidlo chová v zimě i v létě. Podle toho pak rozhodne, zda jich nenakoupit víc.

„Pokud bychom vodíkové autobusy v budoucnu nakupovali, jejich domovem by pravděpodobně byly naše garáže na Kačerově a v Hostivaře, kde by podle velikosti vozového parku mohla vzniknout i vlastní plnící stanice na vodík,“ dodal Barchánek.

V autobuse si sedne 26 lidí a celkem se do něj vejde až 85 cestujících.

Ohodnoť článek

Foto Pražská integrovaná doprava

Štítky dopravní podnik, vodík, autobus, Škoda, test

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.