Středa, 17. února 2021, 16:00
Dispečink společnosti Technologie hlavního města Prahy (THMP) přijal loni celkem 22 500 hlášení poruch či závad na technologiích. Jednalo se především o veřejné osvětlení, to dohromady čítá 135 tisíc světelných míst, osvětlení památek, veřejné a věžní hodiny, ale také městský kamerový systém a některé dopravní technologie. Ze strany občanů přišlo kolem devíti tisíc oznámení, ze strany policistů to byla necelá tisícovka. V rámci preventivního servisu sami zaměstnanci zjistili více než 5,5 tisíce závad.
THMP získává informace o závadách přes telefon, e-mail nebo přes mobilní palikaci pro chytré telefony a tablety. Podle pražského radního pro oblast majetku Jana Chabra by měl být systém identifikace poruch na veřejném osvětlení v budoucnosti automatizovaný a podíl hlášení ze strany občanů by se tak měl snižovat.
Informace o poruchách veřejného osvětlení zadává operátor dispečinku do systému podle stupně priority. Těch je celkem osm a zohledňují typy poruch a požadavek na rychlost jejich vyřešení.
„Již v letošním roce postupně jednotlivé rozvaděče veřejného osvětlení vybavujeme dálkovým řízením a diagnostikou tak, abychom přímo z dispečinku viděli provozní stavy veřejného osvětlení a mohli ho také ovládat. Do budoucna takto uvidíme nejen celé ulice, ale přímo jednotlivé stožáry, svítidla a další technologie,“ vysvětlil Jan Chabr. Podle něj již prvních 200 takových řídících jednotek bylo na přelomu roku již osazeno a celá síť bude dokončená už v letošním roce.
Lidé podle předsedy představenstva THMP Tomáše Jílka nejčastěji volali ohledně nesvítícího nebo blikajícího světla. Celkem se jednalo o 14 837 případů, 2633 hlášení se pak týkalo nesvítící části ulice a v 1236 případech nesvítila ulice celá.
Podle Jílka mají nejvyšší prioritu poruchy, kde by mohlo dojít k poranění elektrickým proudem. V takovém případě musí technici dorazit na místo závady do 30 minut. „V tomto režimu jsme loni řešili například 1150 otevřených patic stožárů, 260 nabouraných nebo poškozených stožárů a 100 případů uvolněného svítidla či nosného lana,“ popsal objem řešených poruch Jílek a doplnil, že technici společnosti loni vyjížděli i k 430 nesvítícím nebo nefunkčním veřejným a věžním hodinám a k více než 1000 kabelovým opravám.
Postupem času si Pražané zvykli využívat k hlášení poruch veřejného osvětlení také mobilní aplikaci s názvem Praha svítí. Tu společnost v loňském roce nabídla ke stažení z internetu.
„Množství nahlášených poruch touto cestou postupně narůstá. Za loňský rok to bylo zhruba 10 procent z celkového počtu hlášení, přičemž nutno dodat, že jsme mobilní aplikaci zprovoznili až v druhé polovině roku. Mám z toho velkou radost, protože to znamená další zrychlení při řešení závad jak pro nás, tak pro občany,“ uvádí člen představenstva THMP Libor Fiala.
Mobilní aplikací lze také nahlásit obtěžování takzvaným rušivým světlem, tedy podezření, že svítidlo svítí v rozporu s normou do bytu nebo svítí příliš.
Také tyto závady THMP prověřuje a zjednává nápravu. Dalších 10 procent hlášení přijal dispečink prostřednictvím e-mailu a zbylých 80 procent telefonicky.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.