Šestá městská část přišla s novým projektem, jak pomoci místním ohroženým dětem. Vytvořila pozici koordinátorky, která propojí školská, zdravotnická a sociální zařízení a bude jim pomáhat spolupracovat. Šestka si od toho slibuje včasnou identifikaci různých problémů u dětí a tím i jejich lepší řešení.
„Vnímám, že po covidu se duševní zdraví dětí skokově zhoršilo a myslím si, že návrat do normálu nebo do nějakého lepšího stavu bude pomalý. A my bychom tomu rádi na Praze 6 napomohli právě mezioborovou spoluprací, mezi školskou a sociální oblastí, zřízením pozice koordinátorky, která pomůže se zmapováním terénů služeb. To pomůže nejen našim školám, ale i aktérům v terénu,“ vysvětlila na tiskové konferenci místostarostka pro oblast školství městské části Mariana Čapková (Praha Sobě). Koordinátorkou se stala Alena Krásná, na pozici teď bude dva roky.
V projektu se městská část spojila s neziskovou organizací SOFA, která se problematikou dlouhodobě zabývá. Vytvořila i příručku, podle které je snadnější ohrožené děti identifikovat.
„Projekt začal před pěti lety na Mostecku, kde jsme hledali nějaké funkční cesty k tomu, abychom dokázali ohrožené děti zachytit včas a dokázali jim zajistit koordinovanou podporu,“ sdělila Lenka Felcmanová, předsedkyně SOFA. Rozšířili ho pak do dalších lokalit, Brna, Litvínova či Slaného.
Do systému jsou kromě mateřských a základních škol zapojeny zdravotní služby jako pediatři či pracovníci dětských oddělení v nemocnicích. Dále strážníci, policisté i pracovníci úřadu sociálně právní ochrany dětí.
Krásná nejdřív zmapuje situaci v městské části „Obejde osobně všechny aktéry a probere s nimi jejich potřeby, co jim chybí v problematice podpory ohrožených dětí, s kým nejsou v kontaktu, co potřebují podpořit, jaká témata potřebují vyjasnit,“ sdělila vysvětlila projektová manažerka SOFA Denisa Svačinová.
„Rolí paní koordinátorky bude zajistit pravidelná setkávání těchto aktérů, kde se zástupci budou společně vzdělávat, vyjasňovat si kompetence, společně se domlouvat na tom, jak budou jednotlivé situace rodin společně řešit,“ dodala Felcmanová.
Praha šest spravuje třiatřicet mateřských škol a patnáct základních.Třetina škol má vlastní sociální pedagogy. Ty bude koordinátorka také podporovat.
Pro různé jednotlivé případy má už organizace domluvené postupy, například duševní obtíže při rozvodech či užívání návykových látek „My víme, že to je největší bolest v současné době v České republice. Rezortnost, kdy ty jednotliví aktéři vlastně ještě úplně nejsou navyklí spolupracovat, domlouvat se na postupech,“ řekla Felcmanová.
Tato prevence podle odbornic ve výsledku ušetří i finance, mnohdy jsou totiž děti odebírány do ústavní nebo pěstounské péče. „To už jsou všechno mnohem nákladnější služby a ukazuje se, že když intervence je včas, tak je opravdu nejlevnější, nejefektivnější, zabrání dlouhodobé traumatizaci toho dítěte a ve finále vlastně uspoří nemalé prostředky státního rozpočtu,“ konstatovala Felcmanová.
Organizaci se už například povedlo pomoci dvanáctiletému chlapci, který se ve škole rok sebepoškozoval. Sociální pedagožka SOFA pak přišla na to, že je to kvůli složité rozvodové situaci. Setkala se s oběma rodiči a přímo na setkání se dohodli na dalším postupu.
„Měli jsme i špatnou docházku a pak jsme zjistili, že dítko má nádor na mozku. Že rodiče neví, jak zajistit všechny specialisty, jak mu udělat individuální výuku,“ řekla Svačinová.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.