Počasí dnes4 °C, zítra9 °C
Sobota 23. listopadu 2024  |  Svátek má Klement
Bez reklam

Odborníci vytvořili novou formu vysvědčení. Podpoří učení a rozvoj žáků

Odborníci z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně vytvořili nové vysvědčení pro základní školy, kde vyučující žáky hodnotí slovně podle předem stanovených kritérií. Zaměřuje se na silné stránky žáka a jeho pokroky, prostor v něm má také sebehodnocení. Učitelé mohou udělit i známku, není ale tím nejdůležitějším.

Výzkum trval tři roky

Nové vysvědčení vyvíjela univerzita tři roky, pomáhali jí s tím vyučující z několika základních škol, kde již mají se slovním hodnocením zkušenost.

„Spolu s žáky, rodiči a učiteli jsme jej ověřovali ve třech verzích. Analyzovali jsme vysvědčení u zahraničních vyspělých zemí i výzkumy, kde se rodiče vyjadřovali k vysvědčení,“ uvedla vedoucí projektu Jana Kratochvílová.

Vysvědčení by mělo změnit také vztah žáků a učitelů, a tím i výuku. „Snahou je, aby žáky podporovalo v učení, vedlo je k větší zodpovědnosti za své učení, ne bylo něčím, co na konci roku vloží do šuplíku,“ dodala Kratochvílová.

Stejné známky, ale rozdíl ve znalostech

Dosavadní vysvědčení je podle fakulty neúplné a neodráží dovednosti a schopnosti žáků. Děti na různých školách mohou mít stejné znalosti, ale známky se až o tři stupně liší. Nový model vysvědčení má pevnou kostru, konkrétní kritéria, ale zároveň dodává komplexní obraz o dítěti a je systematické.

Ministerstvo školství chce, aby školy tento typ vysvědčení mohly rozdávat už na závěr letošního školního roku,“ sdělil ředitel odboru předškolního a základního vzdělávání ministerstva Michal Černý.

Odborníci vytvořili alternativu hodnocení. FOTO: Anna Pospíšilová

Místo dvou stran šest

Vysvědčení má šest stran. Druhá strana se věnuje chování, a to jak ve vztahu k sobě, tak k druhým. Učitelé se vyjadřují třeba k tomu, zda žák dodržuje pravidla nebo zda rozezná nevhodné chování. Následují jednotlivé předměty, kde třeba u českého jazyka je jedním z kritérií používání pravopisu a dalším čtení s porozuměním.

„Je prostor i na známku, ale pod vlivem celkového pohledu na žáka. Poslední strana je určená pro sebehodnocení, což je dovednost, která se musí u dětí vést,“ poznamenala Kratochvílová.

Na zadní straně dokumentu žák najde své sebehodnocení. FOTO: Anna Pospíšilová

Testovalo se přímo ve školách

Do přípravy vysvědčení se zapojilo deset základních škol a jejich vyučující. „Hledali jsme nový typ vysvědčení, který by odpovídal současné době a poskytoval ucelenou a přehlednou informaci o učení žáka. Hodnotíme kolem třiceti let slovně, na vysvědčení jsme psali dopisy,“ řekla ředitelka ZŠ a MŠ Ivančice-Řeznovice Karla Černá.

Hodnocení článku je 20 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Pixabay.com

Štítky vzdělání, škola, základní škola, vysvědčení, odborníci, PED MUNI, Brno

Odborníci vytvořili novou formu vysvědčení. Podpoří učení a rozvoj žáků  |  Vzdělání  |  Zprávy  |  Pražská Drbna - zprávy z Prahy

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.