čtvrtek 29. září 2022 Michal

Ministerstvo bude na očkování proti covidu lákat heslem o "životě beze strachu"

Heslem nové kampaně ministerstva zdravotnictví na podporu pokračování očkování proti covidu-19 bude "Očkujeme se pro život beze strachu" s podtitulem "Zdraví přeje připraveným". Novinářům koncept kampaně představili zástupci ministerstva.

V létě se nová kampaň objeví na sociálních sítích, v médiích začne na konci září. Podle průzkumu úřadu má zájem o čtvrtou dávku 38 procent populace, pětina není rozhodnutá. Za necelý měsíc, kdy je možné si pro čtvrtou dávku přijít, ji dostalo 95 tisíc lidí. Dosud to bylo možné u praktických lékařů nebo na místech bez registrace, od pondělka je možné se i registrovat předem.

„Očkování se pravděpodobně bude muset opakovat tak dlouho, dokud ten virus s námi bude,“ řekl na pondělní tiskové konferenci ministr zdravotnictví Vlastimil Válek (TOP 09). Vakcíny podle něj i proti současné variantě viru chrání dostatečně. Zhruba šest týdnů po očkování je podle něj člověk chráněný i před nákazou, čtyři až šest měsíců před vážným průběhem.

Připomněl také, že ministerstvo doporučuje nošení respirátorů nebo roušek na rizikových místech jako jsou zdravotnická zařízení a zařízení sociální péče. Jednotlivá města je podle něj mohou zavést také například v hromadné dopravě, pokud bude v daném městě vyšší výskyt nákazy. Opatření by ale neměla být plošná.

„Jsme připraveni na podzimní vlnu, která bezesporu přijde. Pravděpodobně o něco později, než jsme čekali,“ doplnil ministr. Zřejmě by podle něj mohla dorazit v listopadu, letos čeká i chřipkovou epidemii, která ji bude následovat.

Zopakoval, že ministerstvo rozhodně nebude zavádět nějaká drakonická opatření. „Znamenaly jen obrovské ekonomické ztráty,“ dodal. Vyloučil, že by se na některá místa vyžadoval negativní test nebo restrikce pro neočkované. Od podzimu by podle něj lidé mohli mít přesto bez žádanky od lékaře jeden antigenní test na covid zdarma.

Podle ředitele odboru komunikace ministerstva Ondřeje Jakoba bude druhá část kampaně spuštěná flexibilně. „Úplně přesně nevíme, kdy se objeví nová vlna covidu a úplně přesně nevíme, kdy budou nové vakcíny,“ uvedl. Kampaň podle něj bude na podzim cílit i na podporu dalších vakcín, například proti chřipce.

Ministerstvo představilo základní koncept kampaně, kterou připravila reklamní agentura McCann-Erikson. Hodnotu zakázky neuvedlo, jde ale o tendr do dvou milionů korun. Kampaň by měla být podle dřívějších informací v televizích a rádiích, v tisku, na webu, venkovních reklamách a sociálních sítích. Pro nákup mediálního prostoru ministerstvo vyhradilo 30 milionů korun. Nabídky v této veřejné zakázce přijímá podle Jakoba do středy. Původně ministerstvo v zadáních zakázky na kreativní část kampaně uvádělo, že bude spuštěná 1. srpna.

Některá média s tendrem nesouhlasí 

Ministerstvo zdravotnictví hledá skrze tendr agenturu, která má rozdělit 30 milionů korun při nákupu mediálního prostoru a reklamní plochy. To kritizovala některá média, která tvrdila, že resort nezabezpečil širokou pluralitu médií. Například server Forum 24 zveřejnil v reakci na tendr protest. „Výběrové řízení ministerstva zdravotnictví je ovšem formulováno tak, že se jej může zúčastnit pouze agentura specializovaná na nákup reklamního prostoru v médiích. Výběrového řízení se naopak nemohou zúčastnit média, v nichž má být komunikace realizována,“ uvedl v tiskové zprávě šéfredaktor Pavel Šafr a připomněl, že normy platné v Evropské unii vedou jednotlivé státy při nakupování inzerce k dodržování plurality médií.

Obdobně reagovala Asociace online vydavatelů (AOV), která tvrdí, že zadávání reklamních a propagačních kampaní ze strany státu má dodržovat zásady plurality médií. Státní organizace by podle asociace měly při zadávání zakázek takové kritérium požadovat po agenturách v roli dodavatelů.

„Asociace online vydavatelů zároveň vyzývá státní instituce, aby nepodporovaly střet zájmů vymezený zákonem a nezadávaly reklamní a propagační kampaně u médií, která jsou vlastněna veřejnými činiteli, jak je definuje zákon o střetu zájmů,“ stojí také v tiskové zprávě AOV. Ta zároveň, žádá aby se přijala opatření, která zajistí efektivní a účinné vynakládání prostředků na veřejnou komunikaci a komunikační kampaně s ohledem na pluralitu médií.

Dosavadní komunikace ministerstva zdravotnictví o koronaviru byla často kritizovaná, podle kritiků začala pozdě nebo slibovala "tečku za koronavirem", což se později ukázalo jako nereálné kvůli mutování viru. Kromě hesla o "životě beze strachu" jsou hesly nové kampaně také například "Očkujeme se pro úsměvy bez zábran", "Očkujeme se pro klid duše" nebo "Očkujeme se jeden pro druhého".

Podle údajů ministerstva zdravotnictví má od zahájení očkování koncem prosince 2020 kompletní vakcinaci proti covidu v ČR téměř 6,9 milionu lidí, tedy zhruba 65 procent populace. Proočkovanost seniorů je vyšší než 90 procent, u mladších lidí klesá. Posilující dávku má asi 63 procent těch, kteří již byli očkováni. Druhou dávku přeočkování odborníci doporučují zejména lidem na 60 let a chronicky nemocným.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Jan Luxík

Štítky zdraví, očkování, válek

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.