pondělí 23. května 2022 Vladimír

Lenost a obezřetnost Čechů změnila nákupy na internetu. Mastercard přichází se službou Click to Pay

Nákupy na internetu již několik patří mezi běžné úkony tradičních konzumentů. Nakupování online je každým rokem oblíbenější a lidé si rychle zvykli na to, že vše potřebné mohou sehnat na internetu z pohodlí domova. Proto na trh přicházejí nejrůznější novinky v oblasti internetového bankovnictví, internetových plateb a tedy i plateb kartou. Lenost spotřebitelů inspirovala společnost Mastercard k tomu, aby přišla s novou službou s názvem Click to Pay, díky které lidé nebudou muset hledat své platební karty kvůli platebním údajům a online nákupy tak budou zase o něco přístupnější a pohodlnější.

Opisování údajů z karty je pro klienty náročné

Online nákupy již neodmyslitelně patří k běžnému životu. Proto se mnohé firmy snaží o zjednodušení plateb, které pro některé osoby bývají kvůli nutnému fyzickému držení karty komplikované. Vzhledem k tomu, že mnoho spotřebitelů své nákupy neuskuteční jen kvůli tomu, že nemohou své karty v době objednávky najít, vznikají služby, díky kterým tento problém s platbou zcela vymizí. Společnost Mastercard si nechala vypracovat průzkum, ze kterého mimo jiné vyplynulo, že každý pátý uživatel považuje nutnost přepisovat údaje z platební karty za časově příliš náročnou.

Kromě Apple Pay a Google Pay se na českém trhu zanedlouho objeví služba Mastercard s názvem Click to Pay, jejíž cílem je poskytovat způsob placení online, který přinese stejnou úroveň zabezpečení i pohodlí a stejnou míru kontroly jako platby kartou v kamenných obchodech. Nedokončené obchodní transakce tak v budoucnu nebudou vznikat kvůli tomu, že je někomu nepohodlné během online nakupování hledat platební údaje na své plastové kartě. 

„Click to Pay je dalším evolučním stupněm v placení na internetu. Z našich průzkumů vyplývá, že velkou část uživatelů obtěžuje časová náročnost neustálého opisování údajů z platební karty. Tu navíc často nemají přímo u sebe. Click to Pay celý proces zásadně zjednodušuje, a navíc přidává uživatelům jistotu, že jejich platební údaje budou v bezpečí a platby přes internet chráněné na nejvyšší možné úrovni,“ řekl Luděk Slouka, ředitel produktového managementu ve společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko s tím, že Mastercard už nyní s některými obchodníky pracuje na implementaci do e-shopu.

Slouka zároveň dodal, že vedení Mastercard by službu chtělo ještě letos využít na širší masy zákazníků. Testování projektu Click to Pay odstartuje s pomocí pilotních partnerů již příští týden. Stejně tak budou možné i prvotní registrace. Platforma bude v průběhu roku 2022 oficiálně zprovozněna až po vyhodnocení testů. Cílovou skupinou Mastercard jsou spotřebitelé, kterým je mezi dvaceti až čtyřiceti lety.

V Česku už prakticky nenajdete lidi, kteří by neměli zkušenost s nakupováním na internetu. A v posledních letech významně roste i podíl těch, kteří za zboží a služby v e-shopech platí kartou. I proto se snažíme, aby bylo placení co možná nejjednodušší a současně maximálně zabezpečené. Jedním z kroků v tomto směru je právě nové platební řešení Click to Pay, které celý proces u virtuálních pokladen internetových obchodů významně zjednodušuje,“ tvrdí Michal Čarný, generální ředitel společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko s tím, že díky Click to Pay se lidé mohou soustředit na oblíbené nákupy, místo toho, aby se stresovali s opisováním údajů z karty. 

Snadné rozpoznání a důležitá role bank

Tvůrci služby se snažili především o to, aby práce s Click to Pay byla snadná a rychlá. Proto k produktu vytvořili logo, které zájemci snadno rozeznají. Pokud se na e-shopu obchodníka objeví zdvojená šipka se značkou Mastercard, může si být konzument jistí tím, že služba Click to Pay je podporována a platba tak může bezpečně a bezproblémově proběhnout.

Zásadní roli pro Mastercard sehrávají banky, které mohou svým zákazníkům novou službu představit a doporučit jim její využívání. Nový zákazník si v bance či ve svém internetovém bankovní jednoduše a rychle může vytvořit profil, prostřednictvím kterého pak bude nakupovat. K vytvoření profilu je nutné zadat kontaktní údaje a údaje z karty.

Registrovaný zákazník pak platbu s Click to Pay ověří pomocí biometrie, tedy pomocí otisku prstu či skenu obličeje. Běžná karta je tak nahrazena takzvaným bezpečnostním tokenem. Token je zařízení, které uživatelům zabezpečených služeb usnadňuje ověření pro přístup a užívání. Využívá se tedy pro ověření identity uživatele elektronickou cestou. Lidé, kteří mají více platebních karet se nemusí obávat, že by se jim karty mohli během placení poplést. U konečného kroku platby jsou totiž k vidění čtyři poslední karty, ze které se peníze odečtou. 

Click to Pay umožní více snadných a úspěšných obchodů malým obchodníkům, kteří by se k podobné službě jinak nedostali. Tokenizace je totiž nákladná, proto si ji mohou dovolit využívat jen velké společnosti. Click to pay tak umožní, aby pohodlný nákup mohl proběhnout u všech obchodníků, kteří se tak budou moct vyhnout drahé a složité tvorbě tokenu.

Partneři projektu si chválí především bezpečnost a jednoduchost služby

Mezi pilotní partnery projektu Mastercard patří například Československá obchodní banka (ČSOB). Ta počítá s tím, že Click to Pay zavede do konce června. „ČSOB společně se společností Mastercard právě prostřednictvím Click to Pay chce odstranit komplikaci, která je spojená s přepisováním karet. ČSOB dlouhodobě usiluje o přenesení inovativních služeb do světa placení. Nejvíc se mi na této službě líbí ta skutečnost, že karta klienty bezpečně následuje napříč všemi platformami. Není důležité, v jakém operačním systému či na jakém typu telefonu, počítači a tabletu klient je, všude má takto svoji kartu k dispozici. To je právě ta klíčová vlastnost, o které bude naše banka klientům říkat,“ sdělil o novince Vladimír Vojtíšek, Executive Director Daily Banking společnosti ČSOB.

Službu Click to Pay též vychvalují i další zapojené společnosti Global Payments Europe a Komerční banka SmartPay (dále jako KBSP). Podle Miloslava Boučka z KBSP je důležitá uživatelská přívětivost a komfort. „Způsob platby vyžaduje minimální počet kroků a tím pádem se zvýší procento úspěšně dokončených nákupů,“ míní Bouček, General Manager Worldline Czech Republic ve společnosti KBSP. 

„Fyzické karty nejdou s dobou. Click to pay je první standard, který by měl jít přes celý trh. Člověk může využívat registraci kdekoliv na světě, tam kde bude vidět logo Click to Pay. Budeme koordinovat aktivity tak, aby byly srozumitelné pro všechny klienty. Mastercard se snaží o srozumitelný a bezpečný přístup, což oceňuji,“ dodal ke službě Karel Jára, Executive Director, VP Product Management & Integration ve společnosti Global Payments Europe.

Počítá Mastercard se zrušením takzvaných cookies?

Vzhledem k tomu, že služba vzniká jen krátkou dobu před tím, co se má ukončit či omezit využívání klasických cookies, řešilo vedení firmy také přechod na nové metody, které jsou cookies, neboli malému množství dat na internetu, podobné. „Samozřejmě i toto sledujeme. Ta úvodní technologie, kterou využíváme, je na základě cookies, které se vlastně uloží na základě uživatele. Nicméně už v tuto chvíli existuje další technické řešení, které se na úrovni EMV Co. připravuje jako další metoda, který by měla mít oproti cookies i některé další benefity. Nicméně zatím tedy nemáme toto otevřeně vypublikováno. Je to v pracovní fázi. Počítáme s tím, že může dojít k nějakému omezení, ale spíše hledáme nějaké další technologie s tím, jak se mění technologický pokrok v mobilních zařízení a browserech, aby to bylo ještě pohodlnější pro ty samotné uživatele. Takže v tuto chvíli na tom pracujeme,“ vyjádřil se k možným problémům s koncem cookies, který by mohl nastat v roce 2023 či 2024, Slouka.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Nikola Hejdová, Mastercard

Štítky platby, online, nákupy, peníze, služby, spotřebitelé, banka, Mastercard, Praha

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.