Studenti z iniciativy Dostaňte nás ven! před ministerstvy zdravotnictví a školství demonstrovali za to, aby se školy už kvůli epidemii covidu-19 nezavíraly. Ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO) jim na twitteru vzkázal, že s tím souhlasí a nechce školy zavírat. Je podle něj ale třeba ve školách dodržovat protiepidemická opatření. Podobně iniciativa formou happeningu protestovala letos v zimě a na jaře.
„Určitě nechceme školy zavírat. To už se nesmí stát. Ale potřebujeme, aby nám studenti pomohli a dodržovali zavedená opatření," napsal Vojtěch.
Pořadatelé protestu chtějí podle tiskové zprávy poukázat na to, že několikaměsíční zavření škol mělo ohromné dopady na úroveň vzdělání, ale i psychiku a duševní zdraví dětí. Viní z nich nešetrná vládní opatření v minulém školním roce.
"Distanční výuka trvala už moc dlouho. Školy, které byly uzavřené, nejsou jenom o vzdělávání, ale také o kontaktu se spolužáky. Jako studenti jsme tak přišli o roky důležité pro náš osobnostní rozvoj. Samotná úroveň vzdělání je také podstatná. Lze ji dohnat, ale s pokleslou motivací, kterou někteří mohli ztratit úplně během distanční výuky, to půjde složitě," uvedl v tiskové zprávě student septimy Tomáš Kudláček.
Dnešní setkání s názvem Nejsme čísla začal před ministerstvem zdravotnictví psaním jmen na chodník, krátkým prohlášením a jeho následným předáním do podatelny ministerstva. Poté se členové studentské iniciativy přesunuli před ministerstvo školství, kde podobným způsobem akci zakončili.
„Chceme, aby si politici uvědomili, že tak jako oni i my chceme normálně žít, setkávat se a vzdělávat. Aby nám slíbili, že už se uzávěra škol nebude opakovat, nebo to bude ta úplně nejkrajnější varianta a vždy bude umožněna alespoň nějaká forma setkávání.“
Studenty podpořil například ředitel Gymnázia Přírodní škola František Tichý. Podle něj klesla nejen úroveň vzdělání a studijní a pracovní návyky, ale zhoršila se i fyzická zdatnost a zpomalil rozvoj sociálních kompetencí dětí.
„Narostl i počet závislostí, depresí, sebepoškozování, úzkostí a dalších psychických problémů, které mnohé mladé lidi poznamenají na celý život," dodal. Zkušenosti z ostatních evropských zemí podle něj ukazují, že pandemii bylo možné zvládnout i s otevřenými školami.
Na problémy, které uzavření škol způsobilo, poukazují i odborníci na vzdělávání. Například podle České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV) je třeba se v následujícím roce zaměřit zejména na podporu předškoláků, dětí s odkladem školní docházky, prvních a druhých ročníků a na omezení propadání dětí kvůli školní neúspěšnosti.
V dlouhodobém horizontu doporučuje řešit hlavně zajištění předškolní docházky dětí z chudších a méně vzdělaných rodin a usilovat o to, aby žáci neodcházeli ze vzdělávání předčasně. Důraz by se měl klást i na vzdělávání pedagogů v tom, jak mohou podporovat duševní zdraví dětí.
Zapojit by se podle ní měly peníze s Národního plánu obnovy, Česko počítá asi s 700 miliony eur (asi 17,8 miliardy korun). Navrhuje také, aby vzniklo na ministerstvu školství pro řízení procesu speciální pracoviště.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.