Počasí dnes2 °C, zítra4 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Bič na energošmejdy stále čeká na schválení. Přednost měla covidová agenda, říká ministr Havlíček

Energetické firmy i během současného nouzového stavu zaznamenávají nekalé praktiky podvodníků. Změnu by podle nich měla přinést vládní novela energetického zákona, o které by měli poslanci jednat už v úterý. Jen za minulý rok na Energetický regulační úřad přišlo na 13 tisíc stížností, za polovinou z nich stojí neférové jednání zprostředkovatelů, kteří v jednání s klienty používají nepřípustné nekalé a manipulativní praktiky. Proti jednání energošmejdů se ale lidé můžou v praxi bránit jen těžko.

Klient často nemá reálnou šanci odstoupit od smlouvy

Zoufalí klienti, kteří energošmejdům „naletěli“, se s žádostí o pomoc neobracejí jen na regulační úřad, ale často i na stávajícího dodavatele. Například společnost E.ON, jeden z nejvýznamnějších dodavatelů elektřiny a plynu v Česku, řeší každoročně několik tisíc takových případů. „Nejčastěji se na nás klienti obrací, když jim nový dodavatel nebo zprostředkovatel hrozí velkými pokutami. Pozorujeme také nárůst problematických smluv uzavřených po telefonu a velice aktivní jsou i aukční společnosti, jež lákají zákazníky na výhodné smlouvy, od kterých však klient často nemá reálnou šanci odstoupit bez hrozící pokuty i za desítky tisíc korun,“ vysvětluje Jan Zápotočný, člen představenstva E.ON Energie.

„Všemi případy se zabýváme a nabízíme zákazníkům pomocnou ruku, ale často jim nedokážeme účinně pomoci. Velmi bychom proto uvítali schválení novely energetického zákona, která zákazníky více chrání a poskytuje více možností, jak se nekalým praktikám bránit,“ dodává Zápotočný.

Vláda návrh novely energetického zákona proti takzvaným energošmejdům přijala v polovině loňského března. Některé oborové asociace v čele s Svazem obchodu a cestovního ruchu kritizují, že novela od té doby zatím neprošla ani prvním čtením ve Sněmovně.

Zprostředkovatelé se budou muset registrovat

„Vláda slibuje nový zákon proti energošmejdům už od roku 2018. Na jaře roku 2019 jsme se dohodli s ministerstvem průmyslu i se slušnými energetickými firmami, že je potřeba být co nejtvrdší, zakázat největší prasárny a také zavést přísné tresty pro ty, kteří zneužijí důvěru zákazníků,“ shrnul pro redakci Drbny prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza. Ten zároveň kritizuje dobu, která od slibu vlády uplynula. „Bohužel se příprava zákona velmi dlouho táhla a od léta 2020 leží v poslanecké sněmovně, aniž by jej poslanci začali projednávat. Tento týden mají znovu šanci a pevně doufám, že nepřijdou jen další výmluvy, jak na toto téma nebyl čas. Energošmejdi totiž během posledních měsíců krize naprosto ztratili zábrany a opakovaně se stávalo třeba to, že do domácnosti přinesli důchodcům roušky a nechali si podepsat "předávací protokol" – ovšem ve skutečnosti to byla plná moc na změnu dodavatele energií,“ dodal.

Novela proti energošmejdům by podle Prouzy měla obsahovat hned několik podstatných bodů. Zprostředkovatelé by se nově měli registrovat u Energetického regulačního úřadu, aby stát vůbec věděl, kdo podvodné smlouvy podepsal, a mohl tak účinně trestat podvodníky. Dále by měla obsahovat omezení platnosti plných mocí. Někteří šmejdi totiž zákazníky opakovaně bez jejich vědomí přeprodávají novým a novým dodavatelům. Také se mluví o omezení trvání smlouvy na maximálně tři roky, často totiž byly smlouvy třeba na deset let s vysokými sankcemi za odstoupení. Počítalo se také se zákazem nejčastějších nekalých praktik, jako byly třeba pokuty za zapůjčené LED žárovky nebo odstoupení z takzvaných aukcí. 

Tisíce podobných případů

Ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO) na podzim řekl, že důvodem zpoždění je covidová agenda. I on několikrát označil legislativu proti energetickým šmejdům za nesmírně důležitou. Podvedených energošmejdy však kvůli odkládání legislativního procesu stále přibývá.

„V některých případech naši poradci řešili podvodné jednání, kdy se energošmejd vydával za doručovatele zásilky, například od vnoučat, a místo předávacího protokolu si nechal podepsat plnou moc k převodu energií, nebo přímo smlouvu,“ uvedl Petr Cupal z Asociace občanských poraden.

Podobných příběhů jsou tisíce, přesná čísla se navíc nedají zjistit, protože neexistuje centrální evidence, a navíc spousta lidí ani svůj případ nikam nenahlásí. „Základem proto zůstává nic nepodepisovat bez důkladného prostudování smlouvy a podmínek, klidně si vezměte čas na rozmyšlenou. Také doporučujeme se vyhnout uzavírání smluv po telefonu,“ vyjmenovává Martina Slavíková, vedoucí komunikace skupiny E.ON a dodává jeden z případů, který musel E.ON řešit.

Šmejdi v praxi - příběh podvedeného

Pana Jana, jenž je povoláním revizní technik, navštívila v březnu loňského roku zástupkyně zprostředkovatele. Cílem její návštěvy byl podpis plné moci, na základě které vyberou přes aukci pro jeho 8 odběrných míst levnějšího dodavatele energií. Bez podpisu plné moci by pan Jan zařazen do aukce nebyl, a tedy následné sjednání smlouvy s vysoutěženým dodavatelem by nebylo možné.

Za účasti manželky plnou moc podepsal. Do tří dní měl obdržet informaci, jak aukce dopadla a za jakou cenu bude na svých odběrných místech energie odebírat.

Několik týdnů se nic nedělo, rozhodl se proto telefonicky oslovit paní zprostředkovatelku. Nebrala mu opakovaně telefon. Měsíc po podpisu plné moci uzavřel zprostředkovatel za pana Jana Smlouvy o sdružených dodávkách s jistou společností.

Pan Jan tedy konečně obdržel informace druhé ze smluvních stran. Zjistil však, že podmínky nejsou ani trochu výhodné, naopak. Jako člověk z oboru si rychle spočítal, že jsou ceny vyšší než ty, za které mu elektřinu a plyn dodává jeho stávající obchodník. Opět se snažil dovolat paní zprostředkovatelce, marně. Dovolal se až „novému“ dodavateli. Chtěl po nich důkaz, že proběhla korektní aukce, kdo byl mezi účastníky a proč mu vybrali dražšího dodavatele.

Operátor zákaznické linky mu přislíbil zpětné zavolání a podání vysvětlení. Opravdu mu zavolal. Sdělil, že na důkazy nemá nárok a pokud smlouvy zruší zaplatí nemalou pokutu, vypočtenou ve výši 400 Kč za každý měsíc, co mu energie dodávat nebudou, a další pokuta za marži z nákupu energie, kterou už za něj provedli. Při osmi odběrných místech, která pan Jan vlastní, je to nemalá částka za jeden podpis. Protože vysoutěžený dodavatel vypověděl smlouvy stávajícímu dodavateli, naší společnosti, a zákazník se obává, že by opravdu dostal zmiňované několikatisícové sankce, dodavatele změní. Co mu zbývá?

Zoufalý pan Jan se obrátil na E.ON, ČOI a svého právníka. Nikdo mu však zatím nedokázal pomoci. Podobné případy by pomohla eliminovat novela Energetického zákona.

Ohodnoť článek

Foto PSP ČR

Štítky vláda, E.ON, Tomáš Prouza, energošmejdi, Karel Havlíček, plná moc, energie, Energetický regulační úřad, dražba, Poslanecká sněmovna ČR, Svaz obchodu a cestovního ruchu České republiky, Česko

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Bič na energošmejdy stále čeká na schválení. Přednost měla covidová agenda, říká ministr Havlíček  |  Společnost  |  Zprávy  |  Pražská Drbna - zprávy z Prahy

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.