Jednadvacetiletý Honza Faltus je duchovním otcem projektu s názvem Lepší město, což je iniciativa, která se snaží nabádat lidi k tomu, aby se zajímali o své okolí. Kde Honza nejčastěji uklízí, jak funguje spolupráce s městskými částmi a jaký je Honzův další plán? O tom je řeč v rozhovoru.
Představ čtenářům projekt Lepší město.
Lepší město je iniciativa, která se snaží nabádat lidi k tomu, aby něco dělali se svým okolím. My jim ukazujeme, co se dá dělat, jak se dají zlepšit místa, kolem kterých denně chodíme. Výsledky primárně představuju na Instagramu a dalších sociálních sítích. Jde nám o to, abychom lidem ukázali, jak je to snadné a časově nenáročné. Člověk může nějakou tu nálepku strhnout cestou do školy nebo do práce. Projekty, které realizujeme, jsou čím dál větší. Jde to ruku v ruce s tím, že jsme v tom zkušenější a máme víc prostředků.
Jak vznikl nápad na takový projekt?
Lepší město vzniklo přes jeden můj projekt, který se jmenuje Praha Prabídná. Tam jsem fotil celky, například metro, nádraží nebo strahovský stadion a říkal jsem si, že já to jen fotím, ale přitom by bylo super, kdyby tahle místa šla zlepšit. Tak jsem snížil laťku, protože opravit metro na nádraží není úplně v mých silách a udělal jsem projekt, ve kterém se zaměřuju na věci, které sám můžu zlepšit.
Neměly by pořádek v ulicích řešit spíš jednotlivé městské části nebo osoby, které to mají v náplni práce?
Určitě by měly a určitě to i řeší, ale když je těch věcí tolik, tak to nejspíš zkrátka nestíhají. Myslím si, že to řeší a řešili, ale když se tam ty věci začnou objevovat znovu, tak to může být frustrující.
Není to ale frustrující i pro tebe?
Ani ne. K tomu mám jednu zajímavou věc. Mezi Husineckou a hlavákem je zeď plná nelegální reklamy. Většinou si tam Lucerna inzeruje svoje akce. Teď, když nejsou žádné akce, tak tam žádné plakáty nejsou, ale když všechno normálně běží, tak to dobrovolníci nebo kompetentní pracovníci strhnou, ale za dva dny je to tam znovu, takže na to kašlou. Tam je asi na zvážení umístit tam kamery nebo změnit celý koncept toho místa, jinak je to koloběh. Hodně se ale ukazuje takzvaná teorie rozbitého okna. Když je někde rozbité okno, lidi si myslí, že je všechno dovoleno a postupně na daném místě začnou přibývat další rozbitá okna nebo nápisy. Když tedy některé místo úplně vyčistím, tak je pro vandala složité být tím prvním, kdo napíše tag, nalepí nálepku nebo místo jinak poničí.
Řešíš tyto problémy i tak, že o těch daných místech a problémech informuješ právě vedení městských částí?
Existuje internetový projekt, který se jmenuje Změňte.to. Má to fungovat tak, že ty vyfotíš problematické místo, popíšeš, co je tam špatně, určíš tam přesnou polohu a někdo by to měl změnit nebo opravit a následně by ti měli dát feedback, že se to stalo a je to opravené. Většinou se to ale prostě nestane. Zkoušel jsem to a nefunguje to.
Proč Lepší město dokáže na rozdíl od Změňte.to fungovat?
Projekt vznikl na základě toho, že obchází tu byrokracii, která je dost složitá. Je mnohem jednodušší udělat to sám, něco strhnout, někde něco utřít, než někam psát maily, to zabere mnohem víc času.
Kde se nejčastěji realizuješ?
Bydlím na Praze 1, takže nejčastěji právě tam, ale cestuju a chodím všude po Praze, takže když mi přijde něco dobrý, tak to udělám kdekoliv.
Jaká byla úplně první realizovaná věc v rámci Lepšího města?
U Národního divadla je Most Legií, kde jsou boudy, které dřív sloužily jako mýtné boudy, kde se vybíralo mýto, když lidé jeli do centra. Tyhle boudy byly plné nálepek a nepovedených graffiti, takže jsme to s kamarádem nadvakrát všechno sundali a vyčistili.
Nezeptal se tě někdy někdo z kolemjdoucích na to, co tady děláš a proč?
Ta stereotypizace je taková, že lidi by spíš čekali, že tam budeš dělat graffiti. Nikdo nečeká, že je budeš odstraňovat. Spíš přemýšlím nad tím, jestli to těm lidem není úplně jedno. Kdybych jim čmáral něco na jejich okno, tak je to asi bude štvát, ale když je to někde ve veřejném prostoru, tak je jim to asi úplně jedno.
Máš nějakou zpětnou vazbu od lidí, které jsi projektem inspiroval?
Než vzniklo lepší město, existuje tady projekt s názvem Trash Hero. To je Čech, který se v Asii rozhodl, že bude sbírat odpadky. Pak je tady Přidej se a strhni to, kteří strhávají nelegální reklamu. Já jsem viděl, že to má pozitivní reakce a co se týká těch reakcí na nás, tak lidi posílají to, co opravili, umyli nebo uklidili. Myslím si, že některým lidem se to určitě vrylo do paměti, jsou to desítky lidí.
Jak probíhá odstraňování nálepek nebo umývání nápisů technicky?
Třeba k odstraňování graffiti z hladkých povrchů používám technický líh. Ten stojí asi padesát korun za litr. Jinak existuje aceton, ale to je hodně silný, takže s tím musí člověk opatrně. Teď si nějaká firma všimla toho, co děláme a poslala nám speciální ubrousky, které jsou napuštěné nějakou chemikálií, tak s tím to jde opravdu pěkně, protože když je někde barva a na tom sprej, tak to umyje ten sprej, ale barvu nechá. Na sundávání nálepek používám škrabku asi za devět korun a ta je super. Kdybych chtěl dělat fasády, tak bych potřeboval nějaký vysokotlaký čistič, takže se specializuju jen na hladké povrchy, což jsou zastávky, koše, cedule, značky, lavičky nebo různé nástěnky. Snažím se to dělat tak, aby to bylo prospěšné všem, abych někomu neleštil obchod, protože tam třeba ty nálepky chce mít.
Co je cílem iniciativy?
Řekl bych, že takovým cílem může být probudit v lidech zájem o to, jak vypadá prostředí, ve kterém žijí. Něco dělejte, když tady žijete. Říkám si, jestli to není svým způsobem splácení dluhu za to, že žijeme v daném městě. Tenhle projekt má určitě ambici bojovat s laxností a zájmem o to, aby lidi viděli, co je kolem nich a pokud je to v jejich silách, aby s tím špatným něco dělali.
Jaký je plán s projektem?
Když jsem to zakládal, šel jsem do toho s tím, že mě to baví a s cílem něco změnit. Za dva týdny už jsem byl pozvaný na rozhovor, takže jsem si řekl, že se to lidem asi líbí, takže vznikl transparentní účet, kam lidé mohou poslat libovolnou částku a projekt podpořit. Líbilo by se mi kdybych mohl ve spolupráci s městskými částmi uspořádat workshopy pro zájemce. Bylo by super, kdyby nám na to nějaká firma nebo nějaký investor dal rozpočet, abychom se mohli rozvíjet, udělat reklamu, nakoupit lepší nástroje a třeba i poskytnout merch dobrovolníkům. Z vlastního rozpočtu je tohle nereálné, když do toho člověk investuje tolik času.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.