Nová čtvrť na Žižkově má zelenou. Jde o největší změnu územního plánu v historii Prahy

Autoři | Foto praha.eu

Pražské zastupitelstvo ve čtvrtek 24. dubna jednomyslně schválilo největší změnu územního plánu v historii hlavního města. Tímto rozhodnutím otevřelo cestu k transformaci brownfieldu Nákladového nádraží Žižkov (NNŽ) na novou městskou čtvrť pro až 20 tisíc obyvatel. Zatímco vedení města mluví o historickém milníku, neziskové organizace upozorňují na nedostatečné příspěvky developerů.

„Schválení této změny územního plánu je historickým milníkem pro Prahu. Nákladové nádraží Žižkov dlouhá léta symbolizovalo nevyužitý potenciál v srdci města," uvedl primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Podle něj vznikne moderní čtvrť nabízející bydlení, školky, školy, parky i kulturní centrum.

Transformace 55hektarového území byla možná díky dohodě s investory Sekyra Group, Central Group, FINEP, Penta a MY Park. Na základě plánovacích smluv se developeři zavázali přispět na veřejnou vybavenost částkou přesahující 1,4 miliardy korun.

„Jedná se o dokončení první komplexní dohody v podobě plánovacích smluv s více investory zároveň," vysvětlil náměstek primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček (STAN). Podle něj město zajistilo pro novou čtvrť tramvajovou trať, pět školek, parky, prostor pro dvě základní školy a společensko-kulturní centrum v historické budově nádraží, kterou Praha zakoupila v prosinci 2024.

Kritika příspěvků developerů

Ne všichni jsou však s dojednanými podmínkami spokojeni. Organizace Arnika upozorňuje, že vyjednané příspěvky jsou ve srovnání s očekávanými zisky developerů nedostatečné.

„To, že Praha konečně vyjednává příspěvky developerů na veřejnou infrastrukturu, je jednoznačně krok vpřed oproti minulosti. Výše příspěvků je ale podle nás příliš nízká," tvrdí Anna Vinklárková z Arniky. „Například Sekyra Group předá městu ulice, jeden menší park a 400 milionů korun na školu – na území o rozloze 12 hektarů, ze kterého bude mít obraty v řádu desítek miliard. To je prostě málo."

Největší finanční příspěvek poskytne společnost Sekyra Group – celkem 624 milionů korun. Central Group přispěje téměř 450 miliony korun, postaví šestitřídní mateřskou školu a velký veřejný park. Společnost Penta vybuduje park s vodní plochou a několika sportovišti, přičemž 50 procent jejího území budou tvořit zelené plochy a veřejná prostranství.

Plánovací smlouvy o spoluúčasti investorů se staly novým modelem rozvoje transformačních území. Od 1. července 2024 jsou součástí stavebního zákona. Součástí transformace je také nová dopravní infrastruktura – v roce 2026 by měla být vybudována tramvajová trať Olšanská–Habrová, která zlepší dopravní dostupnost nové čtvrti.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky stavba, Nákladové nádraží Žižkov, územní plán, Arnika, Praha

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.