Pražský dopravní podnik (DPP) začal využívat přesnější systém k určení aktuální polohy tramvají. Tramvaje bude sledovat pomocí vícefrekvenčních satelitních přijímačů využívající různé družicové systémy, především Galileo. Odchylka zařízení je maximálně dva metry. Cílem je zlepšit přehled o tom, kde se tramvaj nachází. Novým zařízením budou všechny tramvaje vybaveny do konce příštího roku. Dnes to sdělila mluvčí DPP Aneta Řehková. Podnik dosud používal od roku 2019 pro určení spojů pouze signál GPS.
„Zastaralé satelitní přijímače v tramvajích pro určení přesnější polohy vozidel využíváme zhruba dvacet let, fungují pouze na systému GPS. V husté zástavbě v centru Prahy nicméně tyto přístroje velmi často vykazovaly a vykazují značné odchylky od skutečné aktuální polohy v řádu desítek až stovek metrů, což je nevyhovující pro další rozvoj moderních aplikací v MHD," uvedl vedoucí správy tramvají DPP Milan Slunečko.
Přesná lokalizace tramvají umožní zlepšit přehled o aktuální dopravní situaci pro dispečery DPP i cestující. Podniku pak umožní efektivněji plánovat provoz tramvají.
Středa, 14. dubna 2021, 08:00
Karolína Hubková je pražská řidička tramvají. Mezi širokou veřejností je na Instagramu známá pod přezdívkou Tramvajačka a tramvaje miluje. Jednu má vytetovanou na stehně, ve střešovickém depu se dokonce vdávala. Proč je Praha město tramvají, v čem...
Vícefrekvenční satelitní přijímače jsou schopny přijímat signál z různých globálních družicových polohových systémů (GNSS), nejen tedy GPS, který provozují Vesmírné síly Spojených států amerických (USSF), ale zejména z evropského autonomního systému Galileo. Oba systémy poskytují služby zdarma. Na nalezení řešení spolupracoval DPP mimo jiné s ČVUT či Agenturou pro evropský globální navigační družicový systém (GSA), loni transformované na Agenturu Evropské unie pro kosmický program (EUSPA).
„Otestovali jsme různé typy vícefrekvenčních přijímačů, s každým z nich jsme absolvovali desítky testovacích jízd v běžném provozu. Původní přijímače postupně měníme za nové v rámci plánované údržby nebo oprav jednotlivých vozů," uvedl Slunečko. Přijímače jsou nyní zhruba v necelé třetině vozového parku DPP. „Do konce roku 2023 je plánujeme nainstalovat do všech tramvají," dodal Slunečko.
Cestující mohou přesnou polohu tramvají, autobusů i metra v Praze sledovat prostřednictvím aplikace PID Lítačka, ve které si rovněž dohledají jízdní řády, informace nebo koupí jízdenku. Za jak dlouho spoj přijede mohou lidé vidět na elektronických tabulích ve všech stanicích metra a rovněž na některých povrchových zastávkách.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.