Před 175 lety, 20. srpna 1845, přijel do Prahy za velké slávy a pozornosti široké veřejnosti z Olomouce první vlak tažený parní lokomotivou. Trať byla součástí Severní státní dráhy a místem velkých oslav se stalo čerstvě dostavěné dnešní Masarykovo nádraží.
Železniční doprava na území ČR má své počátky v první třetině 19. století. První železnicí byla koněspřežní železnice z Českých Budějovic do Lince, jejíž český úsek byl zprovozněn již v roce 1828. Historie české parostrojní železnice se začala psát v roce 1839 slavnostním zahájením provozu na železniční trati mezi Vídní a Brnem.
První železnicí s parostrojním pohonem byla Severní dráha císaře Ferdinanda. její první zprovozněný úsek trati byl dokončen v listopadu 1837 a vedl z Floridsdorfu u Vídně do Wagramu. Na území dnešní ČR stavba dospěla v červnu 1839 v Břeclavi a v červenci byla zahájena parostrojní doprava na dráze z Vídně do Brna.
Další trať, Severní státní dráhu, začala budovat od roku 1842 Rakousko-uherská společnost státní železnice. Dráha z Olomouce do Prahy přinesla velký hospodářský rozvoj v oblastech, kterými procházela. Celá trať z Prahy přes Děčín do Drážďan byla slavnostně otevřena v dubnu 1851.
K vybudování a otevření železniční dráhy mezi Prahou a Olomoucí výrazně přispěl technik, projektant a první český stavitel železnic Jan Perner, který dokonce osobně řídil první vlak jedoucí z Olomouce do Prahy. Z úspěšného završení stavby, uvedené do provozu 1. září 1845, se ale Perner dlouho neradoval. O osm dní později utrpěl při inspekční cestě zranění, kterému 10. září podlehl. Bylo mu pouhých 30 let.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.