Národní technické muzeum vystavuje 30 motocyklů Čechie-Böhmerland

Autoři | Foto Národní technické muzeum

Národní technické muzeum v Praze vystavuje 30 motocyklů značky Čechie-Böhmerland u příležitosti 100. výročí od začátku výroby. Výstava těchto nejdelších sériově vyráběných motorek podle organizátorů nabídne první ucelený přehled všech typů, k vidění bude i stroj dlouhý 3,2 metrů. Zájemci mohou výstavu zhlédnout až do 22. března 2026.

„Já bych řekl, že podstatnější než ty motorky jsou texty po stěnách, které mapují příběh značky a osud jejich tvůrce, které jsou odrazem našich dějin 20. století," řekl autor výstavy a ředitel Muzea Dopravy NTM Arnošt Nezmeškal. Řadu strojů si muzeum vypůjčilo od přátel nebo z muzeí v Berlíně a Drážďanech.

Čechie-Böhmerland jsou stroje o obsahu 600 krychlových centimetrů, váží 280 kilogramů. Slávu si tyto motorky získaly zejména délkou - základní provedení měřilo 3,17 metrů. Ve své době nahrazovaly automobil, který byl pro mnoho lidí nedostupný. Byl to jediný motocykl, který úředně mohl sloužit pro přepravu tří osob.

„Jsou to trochu orgie této značky," řekl na tiskové konferenci spoluautor výstavy a ředitel Státního okresního archivu v Děčíně Jan Němec. Motocykly začal vyrábět sudetský Němec Albin Liebische v roce 1925 ve Šluknovském výběžku, přesněji v Krásné Lípě. Němci znali stroje pod názvem Böhmerland, čeští zákazníci pod označením Čechie. Sériová výroba začala o dva roky později. Následně se přesunula do Kunratic u České Kamenice.

„Motocykl byl vymyšlen tak, aby svého majitele dokázal pohodlně odvést na tuzemskou dovolenou a taky aby se dostal přes Alpy do mekky všech Němců, a to je Itálie," uvedl Němec. Liebische proto pořádal v tomto pohoří i zkoušky motorů.

Konec výroby nastal v roce 1939, kdy v Německu začaly platit předpisy na typové ohraničení motocyklů. Liebische se začal z finanční tísně podílet na válečné výrobě nacistického Německa. Po druhé světové válce Liebische jako sudetský Němec přišel o veškerý majetek a musel opustit domov. Žil poté v západoněmeckém Pasově. Jeho pokusy o obnovení značky zůstaly neúspěšné.

Ohodnoť článek

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky muzea, automoto, zajímavosti, motocykly, Praha

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.