Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) zahájí rozsáhlou rekonstrukci lanové dráhy na Petřín. Stavební práce, které budou stát více než 134 milionů korun, začnou v druhé polovině března a potrvají přibližně rok. Cestující se svezou novou lanovkou nejdříve v druhé půlce roku 2026.
Vítězem veřejné zakázky na rekonstrukci se stala společnost Metrostav DIZ s nabídkovou cenou 134,01 milionů korun bez DPH. DPP již uzavřel smlouvu a předal staveniště. Samotná rekonstrukce odstartuje odvozem dvou stávajících vozů lanovky, které budou umístěny do muzejních expozic.
„Z urbanistického ani z architektonického hlediska nedojde v rámci rekonstrukce drážního tělesa petřínské lanovky k žádným zásadním změnám. Také nová dráha bude zachovávat půdorysně i výškově řešení stávající dráhy," uvedl Jan Šurovský, místopředseda představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.
Po demontáži současné infrastruktury dojde k demolici stávajícího drážního tělesa v celé délce bezmála půl kilometru. Pro zpevnění nestabilního petřínského svahu v trase dráhy bude vybudováno pět stěn složených ze železobetonových mikropilot v hloubce 10-15 metrů.
Následně bude postaveno zcela nové drážní těleso s masivní železobetonovou deskovou konstrukcí, novým odvodňovacím systémem a kompletně novým kolejovým svrškem. Most Nebozízek, jehož nosná konstrukce byla vyměněna v roce 2016, projde pouze nezbytnými opravami, stejně jako dva kamenné mostky v dolní části tratě.
Rekonstrukce je nezbytná kvůli nevyhovujícímu technickému stavu tratě, která je navíc poškozena extrémními srážkami z poloviny září 2024, od kdy je mimo provoz. Po dokončení stavebních prací bude následovat instalace dopravního systému, testování a homologace nových vozů, které DPP objedná na konci letošního března.
Paralelně s rekonstrukcí lanové dráhy bude probíhat také projekt "Řízené odvodnění na Petříně" v rozsahu zahrad Strahovská, Lobkovická a Seminářská, přičemž obě akce budou navzájem koordinovány.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.