Pražský magistrát vypíše dva tendry na údržbu štoly, která vznikla při inženýrsko-geologickém průzkumu plánované Radlické radiály v letech 2014 až 2017. První zakázka s předpokládanou hodnotou 26,9 milionu korun bude na samotnou údržbu a druhá za sedm milionů korun bez daně na hydrogeologický a geotechnický monitoring stavby. V obou případech bude trvání zakázky od příštího roku do roku 2030. Vypsání tendrů dnes schválili městští radní. Ti nedávno rozhodli o úpravách původního projektu radiály, které potrvají několik let.
Radiála má propojit vnější a vnitřní okruh na jihozápadě metropole a ulevit nyní přetíženým komunikacím, jako je Radlická. Záměr je od roku 2018 v územním řízení, které se výrazně protáhlo kvůli velkému množství námitek a odvolání. Minulé vedení města se kvůli tomu rozhodlo prověřit úpravy projektu a to nynější schválilo výsledné úpravy, které zahrnují především více tunelů.
Město již v minulosti kvůli přípravě stavby nechalo prorazit průzkumnou štolu, jejíž první části vznikla v letech 2014 a 2015 a následně byla v dalších dvou letech prodloužena. Údržba stavby je podle dnes schváleného materiálu smluvně zajištěna do konce letošního roku, takže bude nutné vypsat tendr na práce v dalším období. Budou zahrnovat kontroly, prohlídky a opravy díla, odstraňování následků havárií a poruch a monitoring stavu stavby. Povinnost tyto činnosti zajistit městu ukládá báňský zákon, uvádí schválené dokumenty.
Po úpravách projektu, jejichž přípravu v červnu schválili zastupitelé, se podíl tunelů na plánované radiále zvedne z původních 55 na 71 procent. Náklady na stavbu se tím podle odhadu zvednou o pět miliard korun na 35 miliard korun bez DPH. Původní podoba projektu zahrnovala tři tunely, a to Radlice, Butovice a Jinonice. Upravená verze spojuje tunely Butovice a Jinonice do jednoho v délce asi 1,2 kilometru a přidává tunel v Řeporyjích v délce 379 metrů. Tunely mají tvořit 3,9 kilometru z celkové trasy o délce 5,5 kilometru.
V případě Radlické radiály bude zřejmě nutné připravit i nové zhodnocení dopadů na životní prostředí (EIA). Současný posudek vyprší v roce 2026 a kvůli novelizaci zákona už nebude možné jeho prodloužení. Celkem mají úpravy projektu podle dřívějších informací magistrátu trvat tři až čtyři roky. Náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) navíc dříve řekl, že radiálu město nebude stavět bez toho, aby na ni přispěl stát.
Postup vedení města dnes kritizoval šéf pražského ANO a předseda kontrolního výboru zastupitelstva Ondřej Prokop. „Všichni víme, o jak potřebnou stavbu jde. Kromě pražských radních. Ustoupili aktivistům, projekt předělali a prodražili, vyřadili z priorit a teď odmítají stavět bez státní podpory, i když v rozpočtu města leží desítky miliard," uvedl.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.