Pražský magistrát plánuje vypsat tendr s předpokládanou hodnotou osm miliard korun bez DPH na stavbu dopravního terminálu na smíchovském nádraží. Záměr dnes schválili radní města, ještě o něm budou hlasovat zastupitelé. Terminál nahradí autobusové nádraží Na Knížecí, bude zahrnovat i záchytné parkoviště P+R. Stát má podle schváleného dokumentu do konce roku 2030. Zároveň Správa železnic (SŽ) připravuje rekonstrukci samotného nádraží.
Součástí nového terminálu bude železniční stanice příměstské i dálkové železniční dopravy, stanice metra a tramvají a stanice městských, příměstských i dálkových autobusů, trolejbusů a elektrobusových linek. Vznikne také velkokapacitní záchytné parkoviště P+R západně od železniční stanice.
Terminál bude mít podle plánů města několik úrovní. Z Nádražní ulice povedou podchody železnice k nástupištím. V druhé úrovni bude samotná stanice, která bude na stejné rovině jako dnes, a nad ní je v plánu autobusový terminál přesunutý z nynějšího nádraží Na Knížecí. Pod terminálem bude metro. Všechny úrovně a druhy dopravy budou vzájemně propojeny.
V minulosti byly odhady nákladů na stavbu terminálu nižší, podle náměstka primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) je nynější odhadovaná cena dána výrazným rozšířením záměru. Náklady jsou podle něj s ohledem na zajištění dopravní obslužnosti opodstaněné. „Potřebujeme nabídnout dojíždějícím zejména z jiných regionů možnost, jak se dostat do Prahy pohodlně," řekl novinářům po jednání rady. Dodal, že město bude chtít získat peníze z evropských fondů a s ohledem na význam pro celý region také od vlády. „Projekt skutečně a prokazatelně nebude sloužit jenom Pražanům," uvedl.
Podle dnes schváleného dokumentu magistrát zahájení stavby předpokládá na konci příštího roku a dokončení do konce roku 2030. Práce město koordinuje se SŽ, která bude mít na starosti zejména rekonstrukci budovy nádraží a železniční stanice včetně opravy nástupišť, vytvoření jednoho nového a opravy podchodů. Vznikne také lávka přes železnici, která spojí Smíchov, Radlice a budovanou čtvrť Smíchov City mezi nádražím a prostranstvím Na Knížecí. SŽ v srpnu na práce vypsala veřejnou zakázku s předpokládanou hodnotou 5,2 miliardy korun.
Smíchovské nádraží bylo otevřeno jako druhá velká stanice v Praze v roce 1862. Nynější budova stanice byla postavena v 50. letech minulého století, původní budovy se i kvůli poškození za druhé světové války nezachovaly. Nádraží patří k nejvytíženějším železničním uzlům v Praze, spolu s nádražím hlavním - na které bylo napojeno deset let po svém vzniku - a Masarykovým.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.