Bývalé nádraží Vyšehrad ve Svobodově ulici v Praze 2 je kulturní památkou a přesto od osmdesátých let chátrá. Aktuální plán pražského magistrátu je takový, že chce budovu vyšehradského nádraží dostat do svých rukou, vlastník za budovu požaduje 117 milionů korun, ale magistrát říká, že ve hře je i vyvlastnění památky.
Secesní budova vyšehradského nádraží, která stojí u hranice s Novým Městem od roku 1872, sloužila jako železniční stanice mezi hlavním nádražím a nádražím na Smíchově. Roku 1882 byla dostavěna spojka od Vyšehradu do nádraží ve Vršovicích a o rok později byla čtvrť Vyšehrad připojena k Praze.
Do roku 1888 projížděly kolem budovy pouze vlaky nákladní, což se změnilo a začátkem dvacátého století přibyla na trati další kolej. V roce 1905 už se ze zastávky stalo nádraží a v roce 1960 přestalo nádraží sloužit jako železniční stanice, jednalo se totiž o takzvanou výhybnu. Ve výhybně byla v roce 2014 provedena rekonstrukce zařízení, které se ovládá dálkově z kanceláře na Smíchově.
Zajímavý osud má budova vyšehradského nádraží od osmdesátých let dvacátého století, kdy došlo k nezdařilé rekonstrukci, po které se pod novou fasádu dostala voda. V roce 200 byly náklady na opravu vyčísleny na 25 milionů korun. Ve stejném roce České dráhy jednaly se dvěma zájemci, kteří chtěli budovu koupit.
V roce 2001, kdy se budova nádraží Vyšehrad stala kulturní památkou, uzavřela společnost Nádraží s.r.o. nájemní smlouvu s Českými drahami a začala připravovat stavební práce k vybudování multifunkčního centra, které mělo obsahovat galerii, knihkupectví, restauraci, bar, klub a kino.
V roce 2003 došlo ke sporu, protože nebylo jasné, zda budova patří Českým drahám nebo Správě železniční dopravní cesty a o rok později obě zmíněné instituce rozhodly, že nájemní smlouvu pokládají za neplatnou, protože nájemce nesplnil závazné termíny. Později bylo potvrzeno, že budova nádraží patří Českým drahám.
V roce 2007 budovu i okolní areál koupila firma firma TIP Estate, jejímž vlastníkem je Wall Street Commecial z Oregonu. Společnost za objekt zaplatila přes 42 milionů korun. Od té doby zde firma neoprávněně pokácela několik lip a topolů a zbourala památkově chráněnou čekárnu na ostrůvku mezi kolejemi.
Aktuální plán pražského magistrátu je takový, že chce budovu vyšehradského nádraží dostat do svých rukou. V budově by podle radního pro majetek Jana Chabra mohla být umístěna Slovanská epopej. Kolik peněz by magistrát za budovu nádraží zaplatil, to je nyní v jednání, které potrvá pravděpodobně do poloviny roku. Vlastník požaduje 117 milionů, magistrát je ochotný zaplatit 67 milionů. Ve hře je však i vyvlastnění této kulturní památky.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.