Česká dálniční síť co do rozsahu i kvality velmi zaostává za vyspělou Evropou a přes mnohá prohlášení politiků v posledních desetiletích se rozrůstá velmi pomalu. Zemi mimo jiné stále chybí dálniční spojení se sousedním Rakouskem či okruh Prahy. Tato jedna z nejpotřebnějších dopravních staveb nadnárodního významu se naposledy rozšířila v roce 2010 o 23 kilometrů na současných zhruba 39 km. Zbytek stavby v plánované délce 83 km je stále v nedohlednu. Letos 20. září uplyne již 40 let od zprovoznění první části pražského dálničního obchvatu R1 (nyní D0), a to v úseku Slivenec - Třebonice.
První zmínky o silničním obchvatu kolem Prahy (SOKP) jsou již z 30. let minulého století. Pevné obrysy ale trasa začala nabírat až koncem 70. let. Po první sedmikilometrové části mezi Slivencem a Třebonicemi na jihozápadě Prahy vznikl krátký úsek na východě Satalice - Běchovice (1993). Další úseky přišly až na přelomu tisíciletí, a to Třebonice - Řepy (2000) a Řepy - Ruzyně (2001).
Nejvýznamnějším, a zatím posledním rozšířením, byla stavba jihozápadní části obchvatu, která byla zprovozněna 20. září 2010. Ta zaplnila jednu z mnoha mezer rozsahem i kapacitou nedostatečné sítě dálnic, za proinvestované miliardy se mohou někteří řidiči vyhnout Praze. Díky tomuto úseku pražského obchvatu je také mimo jiné poprvé možné projet Českem po dálnici z Německa na Slovensko, byť větší část cesty po stále často ucpané páteřní dálnici D1. Rovněž představu o rychlém minutí Prahy narušují časté zácpy, havárie či třeba nutná údržba tunelů. Ty zpestřují objezd Prahy v délce zhruba čtyři kilometry.
Nejblíže k realizaci má nyní úsek 511 mezi Běchovicemi a dálnicí D1, který loni získal platné územní rozhodnutí. Pravomocně ho potvrdil jihočeský krajský úřad, který případ řešil kvůli námitkám na možnou podjatost pražského magistrátu. Stavba by měla být zahájena v roce 2024. V současnosti na okruhu chybí kromě úseku 511 také celá severní část z Ruzyně přes Suchdol, Březiněves až k Černému Mostu.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.