Na území Prahy splňuje všechny předpisy 17 procent z celkem 1531 billboardů umístěných podél silnic první třídy. Nejčastější prohřešek je nedodržování minimální vzdálenosti billboardů od sebe. Novinářům to po dnešním jednání městské rady řekl primátorův náměstek Adam Scheinherr (Praha Sobě). Svaz provozovatelů venkovní reklamy (SPVR) ale takovou informaci označil za "absolutní nesmysl", podle něj naopak 80 procent všech billboardů má všechna potřebná povolení v pořádku. Dosluhující vedení Prahy nechalo vypracovat kompletní přehled všech billboardů, který nyní zveřejní a předá jej novému vedení magistrátu.
„V Praze neexistoval přehled, jaké billboardy a reklamní zařízení mají, či nemají platná povolení. My jsme udělali kompletní rešerši v rámci ulic, kde jaký billboard existuje, ten byl zadokumentován a na základě toho jsme oslovili stavební úřady a zjistili, které jsou legální a které nelegální," řekl Adam Scheinherr.
Z celkového počtu má komplet všechna povolení v pořádku 17 procent z nich. „Nejčastěji jde o rozpor s pravidlem, že od sebe billboardy musí být nejméně 100 metrů, což je dané Pražskými stavebními předpisy. Toto pravidlo porušuje celkem 565 z nich," řekl Scheinherr.
Podle SPVR ale povinnost stometrové vzdálenosti billboardů od sebe zkoumá stavební úřad pouze při povolování nových billboardů, nikoliv u těch povolených v minulosti. „To je stejná situace, jako kdyby při vyhlašování stavební uzávěry byly označeny za nepovolené všechny rodinné domy, které již v území stojí, a jako nedovolené by měly být odstraňovány," sdělil prezident svazu Marek Pavlas.
Upozornil také na to, že antimonopolní úřad se zabývá vyhláškou o regulaci venkovní reklamy, kterou vedení Prahy zavedlo loni a týká se reklamních plachet. „To vše svědčí o ukvapených a neprofesionálních rozhodnutích odcházející rady města," dodal Pavlas. SPVR sdružuje více než 60 procent provozovatelů venkovní reklamy.
Dohledání bylo podle Scheinherra v některých případech složité, neboť některé billboardy mají několik desítek let stará povolení. Dokumenty proto musely být hledány i v archivech. Jediná radnice, která informace nedodala, byla podle něj Praha 9. „Ta je (informace) bohužel odmítla poskytnout," řekl Scheinherr.
Dokument je nyní připraven podle náměstka ke zveřejnění a předání budoucímu novému vedení metropole. Součástí je rovněž právní analýza, jak v jednotlivých případech postupovat. „Uvidíme, zda i nové vedení bude chtít v této otázce pokračovat dále," dodal Scheinherr.
Pražský magistrát před dvěma roky vydal novelu vyhlášky, která rozšiřuje omezení reklamy v Pražské památkové rezervaci (PPR), na velkou část metropole. Ke stávajícímu nejpřísnějšímu omezení v historickém centru přibyla dvě pásma, první ve čtvrtích okolo rezervace a druhé sahající na jihu až na Nové Dvory, na severu do Troji, na východě do Malešic a na západě do Motola. Rozšířením se podle schváleného dokumentu zvýší území podléhající regulaci ze zhruba devíti na více než 111 kilometrů čtverečních, tedy asi na dvanáctinásobek.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.