Pražští silničáři se aktuálně při údržbě komunikací zaměřují na čištění vozovek, úklid jejich okolí, odstranění náletů a plevele a opravují i odvodnění či dláždění. Na zimu mají nachystány desítky sypačů i posypový materiál a při sněžení jsou připraveni ihned vyrazit do ulic, uvedla mluvčí Technické správy komunikací Barbora Lišková. Zimní údržba bude metropoli podle předběžného odhadu stát asi 810 milionů korun, což je stejně jako v minulém roce. Pokud bude zima mírná, bude to o asi 100 milionů méně.
Zimní údržba začíná každoročně 1. listopadu a končí 31. března následujícího roku. V Praze o tomto víkendu v letošní zimní sezoně poprvé vyjely sypače, aby s prvním sněhem ošetřily silnice.
„Pokud neuklízíme sníh nebo se neprovádí preventivní posyp, vyjíždějí samosběrné metací vozy a při teplotách nad tři stupně Celsia - dlouhodobě vzduchu i vozovky - se provádí čištění splachem vozovky. U ručního čištění provádí pracovníci klasicky ‚letní‘ úklid ručně nebo za použití chodníkových samosběrů a komunálních vysavačů,“ řekla Lišková. Na podzim silničáři sbírají nepořádek v okolí silnic a v dělících pásech, uklízí listí nebo likvidují černé skládky. Také čistí mosty či odstraňují náletovou zeleň. Opravují také značky a chodníky.
Při sněžení budou v Praze připraveny desítky sypačů a dalších strojů a necelá tisícovka pracovníků. Silnice a chodníky se uklízí v několika pořadích. V prvním vyjedou sypače a pluhy na nejdůležitější komunikace a chodníky, zejména v okolí úřadů, nemocnic, škol či nádraží a stanic metra. Uklizeny musí být do dvou hodin od výjezdu. V druhém pořadí silničáři uklízí zbývající komunikace druhé třídy a ve třetím pořadí ty zbylé.
Z vyčleněné techniky určené na zimní údržbu je 73 sypačů pro první pořadí, ke kterým je vyčleněn jeden pro záchranáře. Dalších 50 strojů, což je o jeden méně než loni, je určeno pro úklid v druhém a třetím pořadí. Připraveno bude 907 pracovníků, kteří budou z chodníků odstraňovat sníh a led. K nim pak přibude ještě dalších 253 lidí, kteří se budou primárně starat o činnosti nesouvisející přímo se zimní údržbou, jako jsou opravy kanalizace, údržba dopravního značení nebo péče o zeleň.
Oproti minulé zimě se v té nadcházející navýší počet kilometrů, které budou za jednu směnu odklizeny. U větších strojů se navýší z devíti na deset kilometrů za směnu a u menších z šesti na osm kilometrů. Podle odhadu Technické správy komunikací může tento krok snížit nutný počet pracovníků ručního úklidu, a to až o 172 lidí. Zavede se také druhá směna při úklidu nemotorových komunikací, což jsou třeba chodníky.
Společnost má ve správě 1371 kilometrů komunikací v prvním pořadí, a to včetně vyhrazených pruhů pro autobusy, dalších 501 kilometrů v druhém a 313 v třetím pořadí. Stará se také o 538 hektarů nemotorových komunikací.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.