Praha 5 chce po letišti kompenzace za zvýšený provoz

Autoři | Foto Anh Tuan Tran

Radnice Prahy 5 chce po Letišti Václava Havla kompenzace za zvýšený letový provoz způsobený modernizací hlavní dráhy, kvůli které letadla od konce března využívají vedlejší ranvej. Rada Prahy 5 pověřila místostarostu Davida Duška (STAN), aby s letištěm jednal, stejně tak bude jednat se Středočeským krajem a Prahou 6.

Uzavírka hlavní dráhy začala na konci března a potrvá do poloviny srpna. Modernizace se podle informací letiště týká především infrastruktury v okolí dráhy a pojezdových drah. Kvůli nutnosti využívat vedlejší dráhu nyní letadla létají nad hustě osídlenými částmi metropole, Kladna a okolních částí Středočeského kraje.

Lidé hlavně z Barrandova, Hlubočep, Starých Butovic, Jinonic a Motola nyní podle zástupců Prahy 5 čelí většímu hluku a emisím. Trvalým řešením bude podle místostarosty Duška až plánované vybudování paralelní dráhy. „Aktuálně se maximálně můžeme snažit vliv minimalizovat. Projednával jsem s letištěm, že umožní-li to řízení letového provozu a bezpečnostní parametry, přistává se a vzlétává směrem na Kladno, to znamená ne na Prahu 5. Ale to lze jen v nočních hodinách," uvedl Dušek.

Granty, které letiště poskytuje na kompenzační opatření pro obyvatele dotčené letovým provozem, nepovažuje za dostatečné. „Pro občany Prahy 5 není jiné řešení než paralelní dráha," uvedl místostarosta. Doplnil, že pro radnici je podmínkou její výstavby závazek, že mezi půlnocí až 5:30 nebude na letišti přistávat ani vzlétat žádné letadlo.

Letiště nedávno zahájilo přípravné práce směřující k celkové modernizaci a zvýšení kapacity, což zahrnuje i plánovanou stavbu nové ranveje paralelní k nynější hlavní dráze. Zahájení stavby letiště plánuje po roce 2030, letos chce požádat o stavební povolení. Záměr v minulosti čelil kritice, vznikla proti němu petice a odmítli ji starostové Lysolají, Nebušic a Suchdola, zástupci České zemědělské univerzity (ČZU), pražští senátoři či trojská zoo. Podle zástupců letiště má nová dráha především umožnit navýšení kapacity letiště ve špičkách a zároveň uzavření letiště v noci.

Ruzyňské letiště loni odbavilo 16,35 milionu lidí, meziročně o 18 procent víc. Letos chce odbavit 18,4 milionu cestujících, dosud nejvíce. V roce 2019 před pandemií covidu-19 letištěm prošlo 17,8 milionu pasažérů.

Hodnocení článku je 80 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky letectví, zdraví, Praha, Letiště Praha, peníze

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.