Od loňského roku zmizelo z Prahy 10 již přes dvě stě vraků a aut bez technické prohlídky. A zatímco mezi roky 2016 a 2019 bylo odtaženo pouhých patnáct vozů, od loňského roku to bylo přes stovku. Podobný počet nepojízdných vozidel odstranili také jejich majitelé.
Podle místostarosty Desítky pro dopravu a parkování Martina Sekala (ODS) má viditelné odtahování vraků ještě jeden efekt. „Spoustu z vraků odstraňují sami jejich majitelé, protože pochopili, že to tvrdě řešíme. Jsem moc rád, že když jsme ukázali, že vraky tolerovat nebudeme, tak to občané pochopili,“ říká Sekal.
Toto „čištění veřejného prostoru“ souvisí s novelou zákona o pozemních komunikacích. Ta vstoupila v platnost na konci loňského dubna a iniciovala ji právě Praha 10. Sekal dodává, že se mohou odstraňovat také vozidla, která mají déle než šest měsíců neplatnoou technickou prohlídku. „Dříve bylo možné z komunikací odstranit výhradně vraky, které jsou v zákoně definovány jako vozidla z technického hlediska zjevně nezpůsobilá k provozu, a této definici neodpovídala drtivá většina i roky odstavených vozů,“ uvedl Sekal.
V Praze 10 se tato změna legislativy začala rychle projevovat. Jen za první půlku letošního roku bylo z území Desítky odtaženo 45 nepojízdných aut. Očekává se, že jejich počet bude dále narůstat, jelikož pražská správa služeb řeší každý měsíc desítky nových podnětů. Jen od samotných občanů jich přišlo 279.
Od loňského jara do poloviny letošního července bylo celkem nahlášeno 734 aut k prošetření, zda splňují podmínky zákona a mohou být odtažena. Ta, která už jsou v řešení, budou označena speciální samolepkou. „Tak budou mít naši obyvatelé nejen přehled o aktuální situaci, a zároveň budou vědět, že některé vozy už není třeba hlásit,“ vysvětluje místostarosta Sekal.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.