Po roční odmlce se na jihočeské tratě vrátila Rallye Český Krumlov. Osmačtyřicátý ročník nabídl vyrovnaný souboj o vítězství až do posledních kilometrů. Za dnes už tradiční soutěží stojí několikaměsíční práce pořadatelů z krumlovského automotoklubu. Jak náročné je závod uspořádat a nakolik ovlivnila koronavirová pandemie tuto motoristickou disciplínu, prozradil v rozhovoru bývalý šéfredaktor Budějcké Drbny a dnes hlavní pořadatel Rallye Český Krumlov Pavel Kacerovský.
Pavle, loňský ročník Rallye Český Krumlov se kvůli koronavirové situaci neodjel, a nakonec se přesunul na letošní jaro. Ani v jarním termínu se soutěž nepodařilo odjet, když se opět odkládala, tentokrát do listopadového termínu. Byl to pro tebe organizačně nejnáročnější ročník?
Asi ano, ale všechno dopadlo nad očekávání. Netradiční podzimní termín pro nás skýtal spoustu novinek. Sice se v devadesátkách jednou na podzim jelo, ale to prakticky nikdo nepamatujeme. Třeba já jsem byl v té době dítě a starší kolegové si to už ani nevybavili. Rád bych připomněl, proč k přesunu soutěže došlo. Vloni nešlo soutěž kvůli koronavirové situaci pořádat, letos v květnu by to sice šlo, ale bez diváků. A to jsme od začátku deklarovali, že nechceme. Rally se bez diváků neobejde, jsou kořením samotného závodu. Neděláme to jen pro sebe a pro soutěžící. Proto jsme závod odkládali z letošního jara do podzimního termínu.
Jaká byla nakonec odezva na soutěž v podzimním termínu?
Většina soutěžících nevěděla, co od podzimního Krumlova čekat. Posádky se bály, jak to dopadne s počasím a jak kluzký povrch na ně bude čekat. Naopak my museli počítat i s variantou, že napadne sněhová pokrývka, a proto jsme preventivně měli nasmlouvaný sypač, který by nám pomohl. To ale nakonec nebylo potřeba, jelikož počasí celý víkend vycházelo. Nakonec máme od posádek, diváků i delegovaných činovníků víceméně jen pozitivní odezvu.
Čtvrtek, 11. listopadu 2021, 09:00
Jen necelý měsíc zbývá do startu tradičního TipCars Pražského Rallysprintu. I letos pořadatelé slibují atraktivní startovní listinu. V sobotu 4. prosince by se tak na trať měla vydat i nejšpičkovější soutěžní technika. V minulém roce soutěž zhatil...
V příštím roce plánujete soutěž opět v květnovém termínu. Mezi oběma ročníky tak bude nějakých sedm měsíců. To zavání tím, že jste v jeden moment vlastně pracovali na přípravě dvou ročníků, je to tak?
Dá se říct, že ano. Plynule teď přecházíme z přípravy jednoho ročníku na druhý. Na obcích jsou s tím už srozuměni, že budeme posílat žádost na příští rok. Pro taková jednání je samozřejmě velmi dobré, že se během letošního ročníku nestalo nic zásadního. Tím myslím vážnou nehodu nebo třeba újmu na majetku.
Jak složité je získat všechna potřebná povolení k uspořádání dalšího ročníku od obcí a úřadů?
Máme obrovskou výhodu v tom, že je to tradice a řada obcí považuje rallye jako určitou prestiž, že se jede i u nich. Většina to bere jako součást nějakého svého kulturního dění. Díky tomu jsou vyjednávání snazší, než to mají někteří pořadatelé jiných soutěží. Na druhou stranu, administrativy související s povoleními stále přibývá, takže se nenudíme.
Jak velký organizační tým stojí za Rallye Český Krumlov?
Soutěž organizuje osm až deset lidí. Takové to gró soutěže připravujeme ve čtyřech. Já jediný se tomu věnuji naplno. S blížícím se termínem konání se zapojují další a další kolegové. Vše vrcholí samotnou soutěží, kdy máme na trati zhruba 380 pořadatelů. Nesmíme zapomínat také na zdravotníky, lékaře, policisty, vyprošťovací systém a mnohé další. V soutěžní víkend je tak do organizace zapojeno zhruba 500 osob.
Na jakou částku dnes vyjde uspořádat Rallye Český Krumlov?
Snažíme se stále zvedat standard a po všech stránkách dělat vše profesionálně. Máme krásnou cílovou rampu, zkoušku na budějckém výstavišti a mnoho dalšího. To vše stojí peníze. I proto se rozpočet téhle dvoudenní akce pohybuje kolem pěti milionů korun.
Máte už představu o složení trati na příští rok?
Žádné zásadní změny v trati neplánujeme. Uvažujeme o změně na jedné rychlostní zkoušce, ale to záleží na zmíněných jednáních s obcemi.
Jak velké obavy vám pro uspořádání dalšího ročníku dělá covid?
Je to velké téma. Jednak covid neustále mění podmínky pro pořádání hromadných akcí. Zásadně také promlouvá do financí, jak pro nás pořadatele, tak pro posádky. Jsme v době, kdy každý otáčí korunu a peníze investuje s velkou rozvahou. Minimálně soutěžní posádky budou mít v příštím roce ještě o něco složitější situaci ve shánění sponzorů. Rally je drahý sport na pořádání i účast. Proto se všichni budeme muset snažit udržet stávající partnery a nejlépe shánět i nové.
Ovlivnila probíhající pandemie také počet posádek na startu letošního ročníku?
Počet posádek letos závisel hned na několika vlivech. Pořádat poslední soutěž šampionátu není pro nikoho jednoduché. O některých titulech je již rozhodnuto a na druhou stranu některým posádkám naopak chybí na konci sezony finance. I tak si myslím, že na to, v jaké pozici jsme se nacházeli, tak nakonec 94 přihlášených posádek je slušnou vizitkou.
Je rally do budoucna v ohrožení? Časy, kdy se na startu objevovalo 150 posádek, jsou dávno pryč. Při stále klesajícím počtu přihlášených soutěžících musí být do budoucna pro pořadatele nevýhodné vůbec soutěž pořádat.
Podle mého přijde doba, kdy se budou muset soutěže ještě více zkracovat a zjednodušovat. Není to tak dávno, co jsme měli na Krumlově 190 kilometrů soutěžních zkoušek, dnes je to o čtvrtinu méně. Jedním z důvodů je zlevnění. Každý kilometr je podstatná částka. Podívejme se na dnešní vozy kategorie Rally4, kde kilometr vyjde posádku na nějakých 45 euro. Takže vlastně souhlasím s tím, že nad budoucností rally se vznáší otazník. Tenhle sport to díky své finanční nákladnosti nebude mít jednoduché.
Čím dál více skloňovaným tématem je elektromobilita. V červenci se v Rakousku jela vůbec první ostrá rally za účasti čistě elektrického závodního speciálu Škoda Fabia RE-X1. Tento vůz spolu s posádkou způsobil opravdovou senzaci a posádka korunovala své vystoupení třetím místem mezi klasickými závoďáky se spalovacími motory. Jak nahlížíš na elektromobilitu v rally ty?
My sami pořádáme Czech New Energies Rallye pro elektromobily. Nejde ale o klasické rally na čas, ale o jízdu pravidelnosti. Přesně do takové disciplíny elektromobilita patří. Sám jako motoristický příznivec si ale myslím, že klasické rally je doménou automobilů na zatím nejběžnější paliva. Myslím si, že přechodem na elektromobilitu by motoristické soutěže přišly o emoce. Nějaké částečné elektrifikaci se nebráním. Pokud elektřina dodá autům nějaký výkon navíc nebo je pohání na přejezdech mezi zkouškami v běžném provozu, nemám proti tomu vůbec nic.
Když už jsme zmínili Rakousko, jaká je úroveň českého šampionátu v porovnání se sousedními zeměmi?
Řekl bych, že máme jednu z nejvyšších úrovní šampionátu v Evropě. Spousta zemí, které jsou na tom ekonomicky lépe než Česko, nemají zdaleka tolik kvalitních jezdců a techniky na tratích. Máme tu spoustu zkušených mazáků, jako je Jan Kopecký nebo Václav Pech, ale také mladé talenty. Jmenovat můžu Erika Caise, Dominika Stříteského a další. To jsou všechno soutěžáci, kteří dokáží potrápit i v zahraničí známější jména. Stačí zavzpomínat na Barum Rally 2018, kde se objevil jezdec továrního týmu mistrovství světa Dani Sordo, který na Honzu Kopeckého nestačil a Mirek Jakeš s ním bojoval o třetí místo. Takové věci jsou krásnou vizitkou tohohle sportu u nás.
Sám patříš mezi zkušené spolujezdce. Na svém kontě máš zhruba padesátku startů. Ten poslední téměř přesně před deseti lety. Nemáš chuť se opět vrátit na „druhou stranu barikády“ a sednout si zas na sedadlo spolujezdce?
To víš, že ano. Od té doby, co jsem začal pracovat v Budějcké Drbně a pořídil si rodinu, tak jsem tuhle pozici musel opustit. (směje se) Zatím se na sedadlo spolujezdce vrátím při Rallye Monte-Carlo Historique, kdy pojedeme rally pravidelnosti, nikoliv na čas. Upřímně ale říkám, že kdyby byla možnost svézt se s jezdcem, kterému důvěřuji, tak bych neváhal. Určitě bych ale nesedl vedle kohokoliv.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.