Počasí dnes-2,5 °C, zítra-1 °C
Pondělí 3. února 2025  |  Svátek má Blažej
Bez reklam

Čtete text rubriky Blogy a komentáře. Jedná se názor autora, který se nemusí shodovat s postojem redakce.

Václav Verner: z chemické olympiády až k mezinárodnímu výzkumu

Václav Verner, finalista soutěže Středoškolák roku, je mladý talent v oblasti chemie. Soutěžil na mezinárodní úrovni, studoval v USA a pracuje ve výzkumném týmu prof. Konvalinky. V rozhovoru prozradil, proč ho baví popularizace vědy.

Jak ses dozvěděl o soutěži Středoškolák roku? Přihlásil ses sám?

Do Středoškoláka roku jsem se přihlásil sám, a to už podruhé. Poprvé to bylo v roce 2022, kdy jsem soutěžil na Evropské olympiádě experimentálních věd EOES a Mezinárodní chemické olympiádě. O soutěži jsem se dozvěděl od kamarádů z Chemické olympiády a řekl si, že se přihlásím. V roce 2024 jsem svou přihlášku postavil na srovnání svých aktivit z let 2022 a 2024.

Jak bys popsal svou zkušenost se soutěží a komunitou, kterou vytvořila? Potkal jsi zajímavé lidi?

Určitě! Spoustu lidí, které jsem znal už před soutěží, jsem potkal i tam. Překvapilo mě, že jsem se setkal i s kamarády, o jejichž účasti jsem nevěděl. Zároveň jsem ale měl šanci poznat spoustu nových kamarádů a komunita okolo Středoškoláka roku mi přijde neuvěřitelně zajímavá.

Co tě přivedlo k chemii? Pamatuješ si na moment, kdy sis řekl, že tě tento obor opravdu fascinuje?

První impuls přišel v roce 2019, když jsem se zúčastnil Chemické olympiády. I když jsem v krajském kole skončil mezi posledními, motivovalo mě to. V následujících letech jsem se začal chemii intenzivně věnovat, až jsem v roce 2021 ve 14 letech postoupil na národní kolo v nejvyšší kategorii. O rok později už jsem reprezentoval Česko na Mezinárodní chemické olympiádě.

Pracuješ na syntéze peptidů v týmu prof. Konvalinky. Co tě na tomto výzkumu nejvíce baví?

Nejvíce si cením toho, že se už na střední škole mohu zapojit do výzkumu, který je běžně přístupný vysokoškolákům až později ve svých studiích. Nejvíce mě baví praktická chemie a možnost pracovat dvakrát týdně celý den v laboratoři. Na Ústavu organické chemie a biochemie AV ČR vidím, že moje práce má smysl.

Strávil jsi rok na Breck School v USA, kde jsi měl přístup do laboratoře. Jak tě tato zkušenost ovlivnila?

Neměřitelně. Naučil jsem se skvěle anglicky a měl možnost se v chemii rozvíjet samostatně. Kromě laboratoře jsem měl přístup k široké škále chemikálií a přístrojů.  Zároveň jsem ale zjistil, že pro praxi v organické chemii existuje velmi málo veřejně dostupných návodů, a tak jsem se rozhodl, že napíši článek o popularizaci organické chemie tak, aby vycházela ze základního vybavení, které může mít každá škola, aby se tak s organickou chemií mohli seznámit i studenti.

Můžeš nám přiblížit svůj článek o popularizaci organické chemie?

Cílem bylo vytvořit srozumitelný návod na vícekrokovou organickou syntézu, kterou mohou učitelé využít k výuce, nebo si ji studenti mohou vyzkoušet sami. Kromě toho, že jsem tedy musel vymyslet a prakticky zdokonalit kompletní syntézu, napsal jsem k ní čtyřstránkový článek, takový report v angličtině. Ten jsem posílal k publikaci ke konci školního roku svého studia v USA. 

Jaký byl tvůj největší kulturní nebo osobní zážitek během studia v USA?

Určitě to, že jsem předtím nikomu nevěřil, že se bez auta v USA opravdu nikam nedostanete. Myslel jsem si, že nefunkčnost hromadné dopravy v amerických městech je nafouknutá Evropany, kdy jsme často zvyklí na dokonalou dostupnost dopravy všude. Ale je to opravdu bohužel pravda.

Dobrovolničil jsi na Robinsdale Elementary School, kde jsi doučoval matematiku. Co tě k tomu přivedlo?

Breck – má střední škola v USA – velmi podporovala dobrovolničení u studentů, kde dokonce uvolňovala studenty z výuky jeden den v týdnu a pomáhala se nám dopravovat přímo na místo dobrovolničení.

Jak zvládáš skloubit vědeckou činnost, soutěže a další aktivity? Máš nějaký systém?

Mám štěstí na školu, která mi umožňuje být tak aktivním středoškolákem, jakým jsem, čehož si velmi vážím. Můj systém na organizaci času je poté jednoduchý kalendář a zatím se mi, naštěstí, daří ve všem si držet pořádek!

Kdo nebo co je pro tebe největší inspirací v oblasti vědy a vzdělání?

Baví mě se učit hlavně chemii, matematiku a fyziku. Nemám tak jeden konkrétní cíl, kterého bych chtěl dosáhnout, ale už jenom to, že se můžu něco nového dozvědět, mě motivuje dost na to, abych vstal ráno z postele.

Jaké máš plány do budoucna?

Chci studovat chemii na vysoké škole. Také si moc vážím své stáže na ÚOChB, se kterou bych nerad musel přestat kvůli vycestování na zahraniční univerzitu. Díky individuální domluvě s VŠChT budu už před maturitou skládat zkoušky z některých předmětů a v září 2025 rovnou nastoupím do druhého ročníku bakalářského studia.

Máš nějaké zájmy nebo aktivity mimo vědu?

V poslední době s maturitou, přednáškami na VŠChT, stáží na ÚOChB a všemi soutěžemi mi už nezbývá tolik času. A často, když už mám volnou chvilku, tak jí rád využiji k tomu, abych se něco nového naučil. Ať už to je vyřešení nějakého rébusu, nebo četba, spíše často v učebnici, tak se vždy rád něco nového dozvím.

Štítky Blog

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Václav Verner: z chemické olympiády až k mezinárodnímu výzkumu  |  Blogy a komentáře  |  Drbna  |  Pražská Drbna - zprávy z Prahy

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.