Počasí dnes7 °C, zítra8 °C
Sobota 20. dubna 2024  |  Svátek má Marcela
Bez reklam

Pokračuje soud s řidičem tahače, který v Praze boural s vězeňským autobusem

U obvodního soudu pro Prahu 5 dnes pokračoval soud s Miroslavem Kolocem, který měl podle obžaloby zavinit nehodu na Pražském okruhu. Tam se tahač naložený historickými tanky střetl s autobusem vězeňské služby. Při nehodě zemřel třiadvacetiletý zaměstnanec vězeňské služby a čtrnáct lidí se zranilo.

K nehodě došlo u sjezdu na Řeporyje v roce 2019

Řidič tahače Miroslav Koloc už letos v květnu u Obvodního soudu pro Prahu 5 odmítl obžalobu, která ho viní z obecného ohrožení z nedbalosti kvůli srážce tahače s vězeňským autobusem z května 2019. Při nehodě zemřel třiadvacetiletý dozorce a čtrnáct lidí bylo zraněno.

Obžalovanému řidiči, který podle obžaloby způsobil škodu přes 16 milionů korun, hrozí deset let ve vězení. Dnes hlavní líčení pokračovalo výslechem znalců z oboru dopravy.

„Je nepřijatelné, aby došlo k předjetí autobusem v zúžení, které tam bylo“

František Štefáček, který byl dříve armádní logistik a měl na starost převoz těžké techniky, byl na místě dvě hodiny po nehodě. Koloc podle něj pozdě reagoval na brzdění autobusu před ním. Stačilo reagovat o 0,9 vteřiny dříve a k nehodě by podle něj nedošlo. Řidič návěsu ale údajně 2,1 vteřiny a celých 57 metrů nijak nereagoval.

„Řidič reagoval na otřes autobusu a k jeho vyjetí k pravému okraji. Začal stáčet vozidlo doleva. Zachytil za zadní část autobusu a vychýlil soupravy do mobilních svodidel,“ popsal František Štefáček.

Střetová rychlost byla podle Štefáčka 52 kilometrů v hodině, předtím jel kolem 85 kilometrů v hodině. Autobus před kolizí návěs předjel a zařadil se, o 300 metrů později došlo k nehodě. „Je nepřijatelné, aby došlo k předjetí autobusem v zúžení, které tam bylo. Koresponduje to s výpovědí obžalovaného,“ uvedl Štefáček.

Znalci se neshodli

Když se soudce Martin Fila zeptal Štefáčka na jeho názor na ostatní dva posudky, ten s jejich závěry nesouhlasil. Oba například uvádějí rozdílné rychlosti návěsu před střetem. 

Zdeněk Mrázek ve svém materiálu napsal 72 kilometrů v hodině. „Určení rychlosti návěsu je poměrně nešťastné, protože to uvedl na základně nečitelného záznamu  S tím se neztotožňuji,“ popsal Stefáček.

Mrázek podle něj nepracoval s detailním výpisem rychlostí vozidla DAF, ktré jelo před autobusem, a také opomněl skutečnost, že došlo k brzdění 35 metrů před střetem. Došlo tak k chybnému výpočtu. „Kdyby jel tak jak píše pan Mrázek, tak návěs zastaví a ke střetu nedojde,“ vysvětlil Štefáček.

„Já se v tom znaleckém posudku pana Hanzlíka těžko orientuji, protože je značně nepřehledný. Obžalovanému navýšil rychlost v době střetu. Nepochopil jsem výpočty, ztratil jsem se v něm,“ řekl k posudku Jiřího Hanzlíka Štefáček.

„Ani jeden z nich se nezabýval brzdnými stopami před střetem. Analyzují obrázek nebo video, ale technická skutečnost je jiná,“dodal Štefáček.

Hodnocení článku je 54 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Eva Hradilová

Štítky soud, autobus, vězni, nehoda, Praha, havárie, Vězeňská služba České republiky, Pražský okruh, Řeporyje, Obvodní soud pro Prahu 5, Jiří Hanzlík, DAF

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Pokračuje soud s řidičem tahače, který v Praze boural s vězeňským autobusem  |  Krimi  |  Pražská Drbna - zprávy z Prahy

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.